IEP-NRI Reports

Recent Submissions

Displaying 1 - 5 of 6 records
  • Item
    Catalogue of good practice in the collection of bio-waste
    (Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy, 2024-07-30) Bojanowicz-Bablok, Anna; Bidłasik, Małgorzata; Horak, Natalia; Kuśmierz, Agnieszka; Potapowicz, Izabela; Eidsmo, Sarah; Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy
    The aim of separate collection of municipal waste, including biodegradable waste, is to reduce the amount of waste going to landfills, to reuse products, to obtain secondary raw materials and to reduce the negative impact on the environment. Depending on the available infrastructure, bio-waste can be directed to composting plants or biogas plants, hence the similarities and differences in waste collection systems between municipalities in Poland and in other countries. The quality of the environment we live in depends on the efficiency of the waste management system. Over recent years, recycling and recovery of waste has been increasing in Poland and other European countries as a result of EU and national regulations. The same regulations bring further challenges to municipalities in terms of increasing levels of recycling and reducing landfilling. The catalogue presents examples of good practice in bio-waste collection from Poland, Norway and other European countries where efficient biodegradable waste management systems have been in place for many years. We would like these examples to be a guideline for taking action to improve bio-waste collection systems and their further processing.
  • Item
    Katalog dobrych praktyk w zbieraniu bioodpadow
    (Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy, 2024-07-30) Bojanowicz-Bablok, Anna; Bidłasik, Małgorzata; Horak, Natalia; Kuśmierz, Agnieszka; Potapowicz, Izabela; Eidsmo, Sarah; Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
    Celem selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, w tym odpadów ulegających biodegradacji, jest ograniczanie ilości odpadów trafiających na składowiska, ponowne wykorzystywanie produktów, pozyskanie surowców wtórnych oraz zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. W zależności od dostępnej infrastruktury selektywnie zebrane bioodpady mogą być kierowane do kompostowni czy biogazowni, stąd występujące między gminami w Polsce i z innych krajów podobieństwa i różnice w systemach zbiórki odpadów. Od sprawności systemu gospodarki odpadami zależy jakość środowiska, w którym żyjemy. Na przestrzeni ostatnich lat w Polsce oraz innych krajach europejskich wzrasta poziom recyklingu i odzysku odpadów, co wynika z regulacji unijnych i krajowych. Te same regulacje stawiają przed gminami kolejne wyzwania w zakresie coraz wyższego poziomu recyklingu i ograniczania składowania odpadów. W katalogu przedstawiono przykłady dobrych praktyk w zbiórce bioodpadów z Polski, Norwegii i innych państw europejskich, gdzie od wielu lat obowiązują sprawne systemy gospodarowania odpadami ulegającymi biodegradacji. Chcielibyśmy, aby te przykłady były wskazówką do podejmowania działań na rzecz usprawnienia systemów zbierania bioodpadów i ich dalszego przetwarzania.
  • Item
    Catalogue of local stakeholders relevant for bio-waste management and biogas production
    (Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy, 2024-07-24) Bojanowicz-Bablok, Anna; Hajto, Małgorzata; Kuśmierz, Agnieszka; Potapowicz, Izabela; Sobol, Agnieszka; Eidsmo, Sarah; Serzysko, Anna; Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy; Vista Analyse
    The document is a collection of basic information on stakeholder mapping in the investment process in bio-waste management and biogas production, including biomethane. Stakeholder mapping is an element of investment management that is important from the investor's point of view to identify market potential, cooperators and various types of institutional partners. It is also essential for dialogue with stakeholders. The need to develop a structured, basic template for a stakeholder catalogue stems from various considerations, identified from observation and analysis of the bio-waste management and biogas market, including contacts with its participants. These are related to the comments below:  despite the legislative basis for the public consultation process, it should be noted that it refers primarily to public administration entities, including local governments. At the same time, there is no such path for commercial entities;  provisions do not in any way include indications resulting from current good practice due to the relatively new experience on the bio-waste and biogas market and the "learning" process of conducting investments;  the prevalence of conflicts and a "bad" atmosphere around biogas and waste management investments. This document outlines the importance of stakeholder mapping, conducting a communication strategy including stakeholder dialogue. The implementation of the project in Polish-Norwegian cooperation allows us to consider the key elements involved universal. Therefore, this document has a common core with stakeholder catalogues distinguished independently for each country (Poland and Norway). Our aim is to provide elementary knowledge for investors in the market for bio-waste management and biogas production and, as a result, to support the development of this market.
  • Item
    Katalog lokalnych interesariuszy istotnych dla gospodarki bioodpadami oraz produkcji biogazu
    (Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy, 2024-07-24) Bojanowicz-Bablok, Anna; Hajto, Małgorzata; Kuśmierz, Agnieszka; Potapowicz, Izabela; Sobol, Agnieszka; Eidsmo, Sarah; Serzysko, Anna; Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy; Vista Analyse
    Dokument stanowi zestaw podstawowych informacji dotyczących mapowania interesariuszy w procesie inwestycji w gospodarce bioodpadami i produkcji biogazu, w tym biometanu. Mapowanie interesariuszy jest elementem prowadzenia inwestycji, istotnym z punktu widzenia inwestora dla określenia potencjału rynku, kooperantów i różnego rodzaju partnerów instytucjonalnych. Jest także niezbędne do prowadzania dialogu z interesariuszami. Potrzeba opracowania usystematyzowanego, podstawowego wzorca katalogu interesariuszy wynika z rozmaitych przesłanek, zidentyfikowanych na podstawie obserwacji i analizy rynku gospodarki bioodpadami oraz rynku biogazu, w tym kontaktów z jego uczestnikami. Związane są one z poniższymi uwagami:  pomimo podstaw legislacyjnych dotyczących procesu konsultacji społecznych zauważyć należy, że odnoszą się one przede wszystkim do podmiotów administracji publicznej, w tym samorządów. Jednocześnie nie ma takiej ścieżki dla podmiotów komercyjnych;  przepisy w żaden sposób nie obejmują wskazań wynikających z bieżącej dobrej praktyki ze względu na relatywnie nowe doświadczenia na rynku bioodpadów i biogazowym i „uczący się” proces prowadzenia inwestycji;  powszechne występowanie konfliktów i „złej” atmosfery wokół inwestycji biogazowych i związanych z gospodarką odpadami. Niniejszy dokument przedstawia znaczenie mapowania interesariuszy, prowadzenia strategii komunikacji, w tym dialogu z interesariuszami. Realizacja projektu w kooperacji polsko-norweskiej pozwala nam uznać, że kluczowe elementy z tym związane mają charakter uniwersalny. W związku z tym niniejszy dokument ma wspólny rdzeń z wyróżnionymi niezależnie dla poszczególnych krajów (Polski i Norwegii) katalogów interesariuszy. Naszym celem jest przekazanie elementarnej wiedzy służącej inwestorom na rynku gospodarki bioodpadami i produkcji biogazu, a w efekcie wsparcie rozwoju tego rynku.
  • Item
    The catalogue of good practices in biogas production
    (Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy, 2024-07-10) Bojanowicz-Bablok, Anna; Horak, Natalia; Kuśmierz, Agnieszka; Potapowicz, Izabela; Eidsmo, Sarah; Grandum, Leif; Serzysko, Anna; Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy; Vista Analyse
    The need for investment in renewable energy sources stems from the challenges facing the world as a whole in terms of the need to reduce human impact on the climate and the environment. One source that at the same time allows for stable production regardless of weather conditions is biogas. Thanks to its properties, biogas can be used in various sectors, such as energy, transport or agriculture. The wide range of applications and the possibility of ensuring a constant supply of biogas (and biomethane) opens up a number of development opportunities for regional and national economies, as well as local communities. Poland has a huge potential to produce biogas from agricultural raw materials, and by also using the potential resting in biodegradable waste and sewage sludge, it can significantly modify its energy mix and improve its energy security. Norway, on the other hand, has a huge potential for biogas production from bio-waste, including that from food processing. The catalogue presents examples of investments from Poland, Norway and other European countries, where biogas production from various substrates has been carried out successfully for many years. We would like these examples to be an inspiration for the development of the biogas and renewable energy market in Poland and Norway.