Nieformalne taksonomie wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich tworzone przez personel w kontekście oddziaływań resocjalizacyjnych. Socjologiczna analiza zjawiska

Abstract
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zjawisko tworzenia nieformalnych taksonomii przez kadrę zakładów poprawczych (ZP) i  schronisk dla nieletnich (SdN) wobec wychowanków w  związku z  pracą resocjalizacyjną. Omówione zostały zarówno mechanizmy tworzenia takich klasyfikacji, jak również konsekwencje z  nimi związane. W  artykule broniona jest teza, że tego rodzaju stygmatyzacja z jednej strony jest zjawiskiem naturalnym, gdyż bazującym na mechanizmie analogii, w  dużej mierze nieuświadomionym, typowym dla instytucji wychowawczych, z  drugiej zaś strony zależnym w  swej postaci od stylu zarządzania placówką. Poruszany jest także problem licznych konsekwencji wynikających z  taksonomii. Zaprezentowane w  artykule wnioski opierają się na siedmioletnich badaniach jakościowych prowadzonych w ośrodkach resocjalizacyjnych wszystkich typów w całej Polsce. W badaniach zastosowana została zasada triangulacji w zakresie metod, badacza i danych. Do analizy zebranych materiałów empirycznych wykorzystany został paradygmat interpretatywny, który daje możliwość uchwycenia interakcyjnego charakteru powstawania emocji negatywnych i  pracy emocjonalnej.
Description
Keywords
Citation
Chomczyński, Piotr (2016) Nieformalne taksonomie wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich tworzone przez personel w kontekście oddziaływań resocjalizacyjnych Socjologiczna analiza zjawiska, Resocjalizacja Polska 11/2016, ss. 97-116.
Belongs to collection