Świadkowie cyberbullyingu – między obojętnością a reakcją

Abstract
Artykuł stanowi teoretyczną analizę potencjalnej roli świadków cyberbullyingu w powstrzymywaniu aktów agresji poprzez udzielanie wsparcia ofiarom, dyscyplinowanie sprawców czy swoistą bierność. Wstępem do rozważań na temat możliwych działań świadków jest przedstawienie definicji i charakterystyki zjawiska cyberbullyingu oraz omówienie znaczenia aktywizacji świadków, jak również scharakteryzowanie specyficznej ich roli w kontekście agresji realizowanej online. Druga część artykułu poświęcona jest prezentacji wyników badań wybranych autorów uwzględniających obecność świadków w cyberbullyingu.
Description
The paper analyzes potential role of witnesses in moderating cyberbullying by supporting victims, disciplining the perpetrator, or being a bystander in the process of online aggressive behaviour. An introduction to the discussion about possible witnesses’ actions is describing the definition and characteristics of cyberbullying, highlighting importance of activating this group and characterizing their specific role in cyberbullying.The second part of the article focuses on the presentation of results of several studies concerning participation of witnesses.
Keywords
Citation
Knol–Michałowska, K. (2013). Świadkowie cyberbullyingu – między obojętnością a reakcją. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 12(1), 111–120.
Belongs to collection