Rhetoric and Public Service Advertising – a Case Study on the Campaign Against Homophobia
Abstract
The author of the present article, by analyzing chosen social Polish actions organized by the organization called the campaign Against Homophobia, refers to the rhetorical aspects of advertising. A reflection on the methodology of rhetoric not only proceeds in parallel with the development of the theory on social communication and mass media; also the aim of advertisement and rhetoric, i.e. effective persuasion, and the origin are common (with reference to the Aristotle model of persuasive communication). An essential element of the study is the difference between public service advertisements and commercial advertisements.Autor niniejszego artykułu, analizując wybrane aspekty akcji społecznych organizowanych przez stowarzyszenie Kampania Przeciwko Homofobii odwołuje się do retorycznych aspektów reklamy. Mimo iż retoryka oferuje skuteczne narzędzia, co pokazuje przede wszystkim przykład badań prowadzonych w Stanach Zjednoczonych, to jednak – jak stwierdza m.in. prof. Jakub Z. Lichański, nadal brakuje prac dotyczących jej zastosowania w badaniach problemów komunikacji masowej w Polsce. Reklamę i retorykę łączy bardzo wiele, przede wszystkim skuteczny komunikat reklamowy jest zbudowany wedle wskazań retoryki. Spełnia trzy cele: informacyjny, uwiarygodniający oraz przypominający. Badania nad reklamą mają charakter interdyscyplinarny, a teoria i praktyka retoryki może stanowić także obecnie istotne źródło odwołań.
Description
Keywords
Citation
Language and The Environment. T. I. Eds. U. Michalik, M. Michalska-Suchanek