Pedagogika religii w relacji do edukacji międzykulturowej
Abstract
Międzykulturowość stała się jednym z przejawów współczesnego, stechnicyzowanego świata i jak każdy złożony proces społeczny, z jednej strony niesie zjawiska korzystne, zaś z drugiej – może być źródłem wielu problemów oraz wątpliwości. Na czym polega zatem edukacja międzykulturowa? Jakie są jej konotacje i współzależności z pedagogiką religii? Wydaje się, że aby trafnie odpowiedzieć na tego typu pytania, w tym kontekście nie sposób odwołać się do myśli św. Jana Pawła II o globalizacji, który zauważa, że jest to zjawisko nowe, które trzeba poddać wnikliwej analizie, ponieważ jej cechą jest bardzo wyraźna dwuznaczność. Dlatego, w obecnych, coraz bardziej zróżnicowanych kulturowo społeczeństwach, kluczowym zadaniem staje się zapewnienie harmonijnych interakcji między ludźmi i grupami o zróżnicowanych tożsamościach kulturowych, a także wyzwolenie w nich chęci do wspólnego współegzystowania (Jan Paweł II, 2000, 3). Wobec takiego stanu rzeczy, edukacja nie można pozostać obojętna, dla której międzykulturowość staje się wyzwaniem. Kształcenie w wymiarze zróżnicowania kulturowego wymaga nie tylko formowania świadomych i twórczych członków wspólnoty narodowej czy światowej, ale także współtworzenia harmonijnej społeczności globalnej. W takim rozumieniu, edukacja międzykulturowa versus pedagogika religii dotyczą człowieka i jego licznych uwarunkowań, możliwości rozwoju i ograniczeń. Chcąc zatem dostrzec związki edukacji międzykulturowej z pedagogiką religii, należy najpierw sięgnąć do semiotyki terminologicznej tej pierwszej.
Description
Pojęcie edukacji międzykulturowej jest perspektywą bardzo pojemną. Jako dyscyplina naukowa, pozwala na poznawanie oraz rozwijanie w sobie znajomości różnych systemów kulturowych, symbolicznych, czyli sposobów definiowania świata oraz relacji z innymi ludźmi o odmiennych wartościach kulturowych.
Keywords
Citation
Lisica, J. (2020). Pedagogika religii w relacji do edukacji międzykulturowej. W: Z. Marek, A. Walulik (red.), Słowniki Społeczne. Tom I: Pedagogika religii (s. 319-334). Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie