Ad fontes Cathedralis Cracoviensis. Recepcja rękopisu Missale plenarium AKKK Ms 3
Abstract
Missale plenarium AKKK Ms 3 to Mszał, czyli księga zawierająca wszystkie teksty, potrzebne do odprawienia liturgii. Nasz bohater to plenarium, czyli „całościowy”. Oznacza to, że oprócz modlitw celebransa, zawiera również teksty śpiewane wraz z ich zapisem neumatycznym. Przyjmuje się zazwyczaj, że ten manuskrypt sporządzony został dla katedry wawelskiej i tam był używany. Książkę otwiera tekst dr Piotra Pajora, wprowadzający nas w tematykę kształtu i rozwoju architektonicznego Katedry wawelskiej w XIV wieku. Pierwszego przedstawienia badanego rękopisu dokonał kodykolog dr Gionata Brusa, który swój artykuł poświęcił zewnętrznemu opisowi księgi. Na szczególną uwagę zasługuje opis wersetów allelujatyczncyh, które świadczą o osobliwościach znajdujących się w repertorium liturgiczno-muzycznym rękopisu wawelskiego. Kolejny artykuł skupia się na iluminacjach, które w omawianej księdze zawierają osiągnięcia iluminatorskie wyrosłe z północnowłoskiego malarstwa miniaturowego oraz dynamicznie rozwijającego się malarstwa czeskiego, zasilanego ożywczymi nurtami francuskimi. Autor tekstu, ks. dr Szymon Tracz, wnikliwie prowadzi czytelnika w świat kolorów, figur, ukrywających treści symboliczne i ideowe, świadczące o wysokiej kulturze intelektualnej pierwszej połowy XIV wieku, której ośrodkiem była krakowska katedra. Kształt liturgii w katedrze wawelskiej w XIV wieku na bazie Missale plenarium Ms 3 przedstawił ks. dr Karol Litawa, co pozwala porównać ją do liturgii rzymskiej, która stanowiła zawsze wzór dla wszystkich kościołów. Kolejne artykuły zawierają bardziej szczegółowe zagadnienia związane z warstwą muzyczną rękopisu. Pierwszy z nich to artykuł dra hab. Jakuba Kubieńca, prof. UJ, który poświęcił swoje badania sekwencjom. Badany Mszał jest jednym z najważniejszych źródeł tego repertuaru na ziemiach polskich. W kolejnym artykule autor prof. Juan Carlos Asensio Palacios pochylił się nad notacją muzyczną w Missale plenarium, pokazując bardzo dokładnie rozliczne jej aspekty oraz wielość rąk skryptorskich lub zastosowanie różnych wariantów zapisu. Ostatni artykuł poświęcony został jednemu z najbardziej ciekawych zjawisk średniowiecznego repertuaru gregoriańskiego, jakim jest likwescencja. Nad tym tematem pochylił się w sposób bardzo wnikliwy i dogłębny prof. Christoph Hönerlage, ukazując okoliczności fonetyczne, które zadecydowały o jej zapisie w omawianym rękopisie.
Description
Keywords
Liturgical manuscripts Missal Krakow Codicology Alleluia Codex initial missal miniatures Czech painting Northern Italian painting Wawel scriptorium King David adiastematic neume manuscript cephalicus epiphonus hairline interpretive intent liquescence forms of liquescence liquescent note notation plica (Lat.: ‚fold‘) pitch
Citation
Ferfoglia, S. (red.) (2022). Ad fontes Cathedralis Cracoviensis. Recepcja rękopisu Missale plenarium AKKK Ms 3. Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów