Filozofia kształtowania charakteru

Abstract
Mimo dynamicznego rozwoju nauk empirycznych filozofia wychowania pozostaje podstawową dyscypliną, w ramach której można wyjaśnić, czym jest wychowanie. Ewa Smołka wkracza w ten obszar nauki i podejmuje wyzwanie sformułowania odpowiedzi na pytanie o istotę wychowania. Pretekstem ku temu staje się refleksja nad myślą niemieckiego filozofa i pedagoga Friedricha Wilhelma Foerstera. Słowo „pretekst” użyte zostało celowo, ponieważ lektura skłania do wniosku, że Autorka nie tyle próbuje zrekonstruować i uporządkować stworzoną przez wspomnianego etyka pedagogikę kształcenia charakteru, ile wykorzystać tę pracę do refleksji nad fundamentalnymi dla wychowania pytaniami. Nie chodzi o myśl Foerstera, ale o prawdę! Nie chodzi o wiedzę, ale o mądrość! Autorka z jednej strony poszukuje zatem wartościowych przemyśleń, obecnych w pracach niemieckiego filozofa, a z drugiej strony „organizuje” dyskusję z nim, zapraszając do niej przede wszystkim filozofów i pedagogów zorientowanych personalistycznie. W tle obecne są liczne pytania. Czym jest wychowanie? Jaka jest natura człowieka, który w nim uczestniczy? W jakim kierunku wychowanie powinno zmierzać? Jakie czynniki mogą pomóc w osiągnięciu zamierzonego celu?
Description
Keywords
Citation
Smólka, E. (2023). Filozofia kształtowania charakteru. Wydawnictwo Episteme
Belongs to collection