Nauka 2.0 w środowisku historyków najnowszych dziejów Polski
Abstract
Termin Nauka 2.0 stał się modny i jest używany w dyskusjach o modernizacji nauki. Autor postanowił zbadać, czy stoją za nim praktyczne rozwiązania i działania. Problem został zdiagnozowany w grupie historyków najnowszych dziejów Polski – środowiska, które pełni ważną rolę kulturotwórczą i polityczną. Badania polegały na analizie zawartości stron WWW poszczególnych uczelni, zasobów bibliotek cyfrowych i innych repozytoriów wiedzy, serwisów przeznaczonych dla naukowców chcących nawiązywać współpracę, czasopism w wersji elektronicznej, naukowych forów dyskusyjnych oraz blogów i prywatnych stron WWW badaczy. Autor szukał śladów aktywności określanej mianem Nauka 2.0: publikowanie prac naukowych w Internecie, recenzowanie prac przez internautów, komunikacja naukowa online, dyskusje naukowe w Sieci. Wyniki okazały się pesymistyczne – w przypadku historyków najnowszych dziejów Polski pojęcie to jest wyłącznie postulatem. Przy okazji stwierdzono, że w coraz większym stopniu Internet ułatwia prowadzenie badań nad najnowszą historią Polski.
Description
Keywords
Citation
Osiński Zbigniew, Nauka 2.0 w środowisku historyków najnowszych dziejów Polski, "Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej", 2010 (druk 2011), nr 4, s. 25-31