Wpływ kryzysu finansowego w latach 2007-2009 na pozeuropejską turystykę poznawczą Polaków
Abstract
Badanie ruchu turystycznego jest prowadzone zarówno w skali całego świata (UNWTO, WTTC) jak i w skali kraju (Instytut Turystyki). Uzyskane wyniki pozwalają na wysunięcie określonych wniosków, które z kolei umożliwiają stworzenie prognoz będących ważnym elementem polityki finansowej w aspekcie działalności turystycznej. W sytuacji, w której występuje kryzys gospodarki światowej ruch turystyczny oraz czynniki kształtujące jego dynamikę ulegają zmianom. Kryzys finansowy na przełomie 2008/2009 roku istotnie wpłynął na zmiany w ruchu turystycznym na świecie, w tym także na decyzje Polaków w zakresie podróży turystycznych. Celem artykułu jest określenie wpływu kryzysu finansowego w latach 2007-2008 na uczestnictwo Polaków w pozaeuropejskich wycieczkach poznawczych w latach 2008 i 2009, które stanowią niszową, ale jednocześnie luksusową ofertę biur podróży. Wyniki przeprowadzonych badań wskazały zbieżność pomiędzy trendami światowymi w ruchu turystycznym w tym okresie, a pozaeuropejską turystyką poznawczą Polaków. Przeprowadzona analiza wykazała również, że recesja miała znaczenie nie tylko dla cen oferowanych wycieczek, ale również wpłynęła na wybór kierunku wycieczki, na którą turyści w tym okresie się zdecydowali.