Nowatorskie koncepcje wychowania popularyzowane w galicyjskich czasopismach kobiecych z przełomu XIX i XX wieku
Abstract
Cel. Na przełomie XIX i XX wieku w całej Europie popularne stały się idee „nowego wychowania”. Jego propagatorzy przekonywali o konieczności zapewnienia dzieciom odpowiednich warunków życia, prawidłowej pielęgnacji oraz stosowania metod wychowawczych zapewniających im wszechstronny rozwój. Podkreślali również ogromne znaczenie rozwoju indywidualnych predyspozycji każdego dziecka. Niniejsze opracowanie ma na celu zobrazowanie przenikania koncepcji „nowego wychowania” na teren Galicji poprzez popularyzowanie nowatorskich treści w prasie kobiecej z przełomu XIX i XX wieku. Poprzez analizę treści artykułów publikowanych na łamach czasopism kobiecych ukazujących się w tym czasie w Galicji podjęto próbę syntetycznego ukazania najistotniejszych wątków dotyczących wychowania dzieci i młodzieży zgodnie z ideą „nowego wychowania”. Artykuł może stanowić materiał porównawczy do sytuacji w innych zaborach. Metody i materiały. Zastosowano analizę jakościową treści i przegląd literatury przedmiotu. Podstawowym źródłem badawczym są artykuły zamieszczone w wybranych czasopismach kobiecych ukazujących się w Galicji na przełomie XIX i XX wieku. Uwzględniono czasopisma, które były wydawane najdłużej (kilka lat). Wnioski. Galicyjska prasa kobieca na przełomie XIX i XX wieku dość często podejmowała zagadnienie wychowania dzieci. Wśród publikowanych treści znajdowały się koncepcje „nowego wychowania”. Artykuły miały najczęściej formę porad i wskazówek dla matek. Autorzy tekstów przekonywali o konieczności zapewnienia dzieciom odpowiednich warunków do życia i zdrowia oraz wszechstronnego rozwoju. Pisano o znaczeniu pielęgnacji niemowląt oraz udzielano porad, jak zapewnić harmonijny rozwój dziecka we wszystkich sferach. Zaczęto zwracać uwagę na indywidualizm dziecka. Treści tekstów publikowanych w prasie kobiecej świadczą o przenikaniu na teren Galicji postępowych nurtów pedagogicznych.Aim. At the turn of the 19th and 20th centuries, the ideas of “new upbringing” became popular throughout Europe. Its proponents argued for the need to provide children with appropriate living conditions, proper care, and use of educational methods that would ensure their comprehensive development. They also emphasized the great importance of developing the individual predispositions of each child. This study aims to illustrate the penetration of the concept of “new upbringing” into Galicia by popularizing innovative content in women’s press from the turn of the 19th and 20th centuries. By analyzing the content of articles published in women’s magazines published at that time in Galicia, an attempt was made to synthetically present the most important topics regarding the upbringing of children and young persons, consistent with the idea of “new upbringing”. The article can be a comparative material for the situation in other partitions. Methods and materials. Qualitative content analysis and literature review were used. The basic research source are articles published in selected women’s magazines published in Galicia at the turn of the 19th and 20th centuries. Magazines that have been published the longest (several years) are included. Conclusion. The Galician women’s press, at the turn of the 19th and 20th centuries, quite often addressed the issue of raising children. The published content included the concepts of “new upbringing”. The articles were most often in the form of advice and tips for mothers. The authors of the texts argued for the need to provide children with appropriate living and health conditions as well as comprehensive development. The importance of infant care was written about and advice was given on how to ensure the child’s harmonious development in all areas. Attention began to be paid to the individuality of the child. The content of texts published in women’s press testifies to the penetration of progressive pedagogical trends into Galicia.
Description
Keywords
Citation
Dolata, E. (2024). Nowatorskie koncepcje wychowania popularyzowane w galicyjskich czasopismach kobiecych z przełomu XIX i XX wieku. Wychowanie w Rodzinie, 31(2), 17–31.