Tradycja a rozumienie sztuki w filozofii Hansa-Georga Gadamera

Abstract
Artykuł jest wprowadzeniem do zagadnienia tradycji obecnego w refleksji H.-G. Gadamera. Autorka analizuje tradycję z uwagi na jej związki ze sztuką. W pierwszej części tekstu pojęcie tradycji zostaje opisane na tle całokształtu poglądów filozofa. Autorka przedstawia tradycję w powiązaniu z kolejno: rozumieniem, doświadczeniem hermeneutycznym, świadomością efektywnodziejową, horyzontem, autorytetem, przesądem. Druga część artykułu to opisanie sztuki jako doświadczenia tradycji. Propozycja Gadamera interpretowana jest jako ewentualne rozwiązanie problemu współczesnej kultury; służy ukazaniu dróg wyjścia z kryzysu, który polegać ma na postępującym niezrozumieniu człowieka i otaczającego go świata, także świata sztuki.

This article is an introduction to the idea of tradition which is present in H.-G. Gadamer’s thoughts. The author analyzes tradition in the context of the art experience. In the first part the author of this paper describes tradition in the broader hermeneutic context. The author depicts tradition and, consecutively: understanding, hermeneutic experience, ‚historically effected consciousness’, horizon, authority, prejudice. The second part addresses specifically Gadamer’s thoughts on the arts as an experience of tradition. Gadamer’s hermeneutic theory is interpreted as a presumptive solution to the problem of contemporary culture.
Description
Keywords
Citation
D. Czakon, Tradycja a rozumienie sztuki w filozofii Hansa-Georga Gadamera, w: Estetyka i Krytyka, Nr 30 (3/2013), ss. 11-26.
Belongs to collection