Baśń i baśniowość w kulturze popularnej początku XXI w. Moda – trend – postmodernizm

Abstract
Praca rozpatruje obecność baśni w kulturze popularnej początku XXI w. w kategoriach mody i trendu oraz w odniesieniu do postmodernizmu. Po wyjaśnieniu wątpliwości terminologicznych, wprowadzeniu kontekstu innych mód popkulturowych i przywołaniu elementów dyskursu medialnego, który wytworzył się wokół całego fenomenu, omówione zostają powstające współcześnie literackie, filmowe i telewizyjne dzieła odwołujące się do baśni. Przejawiane przez te teksty właściwości zostają zinterpretowane m.in. w odniesieniu do koncepcji J. Zipesa, G. Genette'a, J. Kristevej i Bettelheimowskiej idei kompensacji. Sama moda na baśnie i baśniowość zostaje wpisana w szerszy trend związany z metamorfozami oczekiwań odbiorczych oraz zinterpretowana jako przejaw ponowoczesnej nostalgii.
Description
Keywords
Citation
Belongs to collection