Prace magisterskie IKP
Recent Submissions
- ItemObrazy czarności. Wyobraźnia imperialna i różnica rasowa w niemieckiej kulturze wizualnej XIX i XX wieku(2019-05) Więckiewicz, Agnieszka; Uniwersytet Warszawski Wydział PolonistykiPraca jest próbą zbadania wpływu niemieckiego kolonializmu na szeroko pojętą kulturę niemieckojęzyczną okresu 1884–1989 oraz wskazania, w tym kontekście, na złożony charakter mechanizmów społecznego wykluczenia. Pierwsza część została poświęcona obrazom czarności upowszechniającym się w niemieckiej kulturze począwszy od XIX wieku. Na przykładzie dzieł Thomasa Manna, Waltera Benjamina, Friedricha Nietzschego, Sigmunda Freuda oraz wybranych źródeł wizualnych do 1945 roku, autorka przedstawia funkcjonowanie w kulturze niemieckiej fantazmatu imperium oraz jego kolonii. W drugiej części pracy podejmuje namysł nad doświadczeniem czarnych Niemców na podstawie ich wspomnień oraz autobiografii. Szczególną uwagę poświęca związkom negrofobii z antysemityzmem oraz strategiom oporu wykluczonych wobec rasizmu.
- Item„Byłem raz w kinie...” – kino nieme w teorii i praktyce Karola Irzykowskiego(2017-09) Szulik, Weronika; Uniwersytet Warszawski Wydział PolonistykiW niniejszej pracy chcę spojrzeć na teorię filmu niemego Karola Irzykowskiego z innego punktu widzenia. Porzuciwszy perspektywę badania jej jako spójnego systemu czy podstawy badań filmoznawczych, analizuję Dziesiątą Muzę oraz recenzje czasopiśmienne krytyka – publikowane głównie w „Wiadomościach Literackich” – z trzech perspektyw: widza, krytyka iteoretyka, by pokazać ich kompatybilność. Ponadto refleksję Irzykowskiego wpisuję w szerszy kontekst społeczny, obyczajowy oraz kulturowy w próbie wydobycia zarówno indywidualnego spojrzenia na myśl o filmie i kinie autora Walki o treść, jak i wpisania dzieła z 1924 roku w szerszy kontekst przemian kultury nowoczesnej.
- ItemKinematografia urządzeń Haruna Farockiego(2019-09) Piasecki, Michał; Uniwersytet Warszawski Wydział PolonistykiPraca jest próbą przyjrzenia się strategiom krytycznym, które Harun Farocki wykorzystywał do analizy mediów wizualnych. Poprzez tytułową kinematografię urządzeń rozumiem skupienie się reżysera na ich wymiarze technologicznym i sposobie, w który redefiniują one doświadczenie odbiorcy. Za Hito Steyerl przyjmuję, że Farocki był autorem „ciągle początkującym”, a więc cechą charakterystyczną jego twórczości była obserwacja przemian medialnych i poszukiwanie obrazów antycypujących nadchodzące reżimy wizualne. Twórczość Farockiego interesuje mnie w perspektywie ewolucyjnej – śledzę rozwój elementów jego języka filmowego, jak i każdorazowych diagnoz aktualności – oddania głosu obrazowi i próby wypowiadania się w jego języku. Ważna rolę w moich rozważaniach odgrywa centralna dla teoretycznych dociekań Farockiego koncepcja „obrazu operacyjnego”. Analizuję składające się na nią wątki cielesności, sposobów widzenia, przemysłu militarnego i myślenia instrumentalnego. Następnie staram się pokazać, jak Farocki za jej pomocą próbował opisywać współczesne tendencje medialne.
- Item,,Król coachów” motywuje. Sposoby definiowania rzeczywistości w serii ,,Pytanie do Mateusza”(2018-09) Jasińska, Justyna; Uniwersytet Warszawski Wydział PolonistykiPraca jest próbą analizy cyklicznie powstających filmów autorstwa Mateusza Grzesiaka, powszechnie uważanego za najsłynniejszego, polskiego coacha. Jej celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: co poruszane przez Mateusza tematy oraz sposoby ich zaprezentowania mówią o współczesnej kulturze, do której należą odbiorcy tych wystąpień?. Pierwszy rozdział określa ramy komunikacyjne nagrań Grzesiaka zdefiniowanych za pomocą kategorii performance’u. Drugi jest próbą językowej analizy przemówień autora w perspektywie oralności i piśmienności. Trzeci rozdział ma na celu interpretację treści nagrań w odniesieniu do zjawisk kultury późnego kapitalizmu. Sposoby definiowania rzeczywistości przez Mateusza Grzesiaka zostały odniesione do kultury eksperckiej i indywidualistycznej.
- Item„Mamroczący realizm”. O wybranych cechach zjawiska mumblecore(2017-10) Litorowicz, Michał; Uniwersytet Warszawski Wydział PolonistykiW niniejszej pracy analizie poddane zostało zjawisko mumblecore, a więc jedna z tendencji zachodzących w amerykańskim kinie niezależnym na początku XXI wieku. Mumblecore to zbiorcze określenie grupy niskobudżetowych filmów, których bohaterami są dwudziestolatkowie. Celem pracy było zarówno przybliżenie historii wyłonienia się zjawiska mumblecore'u w obrębie amerykańskiej krytyki filmowej, jak i opisanie najważniejszych cech „mamroczącego kina”. Co więcej, szczególną uwagę poświęcono kategorii filmowego realizmu. Mumblecore w rozmaitych tekstach naukowych najczęściej łączony jest z realistycznym sposobem opowiadania i niemal amatorską estetyką filmowych dzieł. W toku analizy „mamroczącego kina” owo połączenie zostało potwierdzone (poprzez porównanie opisywanego zjawiska do innych realistycznych nurtów), jak i zanegowane – wybrane mumblecore'owe dzieła silnie wskazują na swoją formalną strukturę i powodują u odbiorcy zakłócenie wrażenia realności.