Motywy i bariery rozwoju sieci franczyzowych na rynku lokalnym vs. zagranicznym

Abstract
Franczyza jako forma rozwoju przedsiębiorstwa (zarówno w wymiarze lokalnym, jak i zagranicznym) zyskuje na znaczeniu także na polskim rynku. Wynika to z relatywnego bezpieczeństwa tej koncepcji prowadzenia biznesu, a także formy ekspansji zagranicznej. Celem artykułu jest wskazanie głównych przesłanek internacjonalizacji systemów franczyzowych i porównanie głównych motywów oraz barier w rozwoju systemów franczyzowych zarówno na rynku lokalnym, jak i rynkach zagranicznych. W artykule przedstawiono wyniki badań rzeprowadzonych wśród sieci franczyzowych zlokalizowanych w Polsce. Wykazano w nim istnienie silnej tendencji do rozwoju istniejących już sieci franczyzowych. W przypadku barier odczucia przedsiębiorstw były podobne, wskazując na znalezienie właściwego franczyzobiorcy jako największą trudność. Natomiast w zależności od obranego kierunku rozwoju motywy, jakimi kierują się sieci franczyzowe, okazały się odmienne. O ile rozwój na rynku lokalnym ma najczęściej charakter trategiczny, wynikając z obranej przez przedsiębiorstwo strategii, o tyle ekspansja na rynki zagraniczne cechuje się pasywnym podejściem wynikającym głównie z rozwoju na skutek otrzymywanych ofert od innych podmiotów gospodarczych. Tym samym można przypuszczać, że ekspansja zagraniczna rzadko jest priorytetowym elementem strategii sieci franczyzowych
Description
Keywords
Citation
Related research dataset
Belongs to collection