Wykorzystanie rozkładu GED do modelowania rozkładu stóp zwrotu spółek sektora transportowego
Abstract
Jednym z najczęściej prowadzonych badań dotyczących rynku kapitałowego są badania dotyczące metod właściwego opisu rozkładu stóp zwrotu. Znajomość takich rozkładów (funkcji gęstości) jest często warunkiem koniecznym stosowalności innych metod, technik i modeli opisujących poszczególne elementy rynku kapitałowego. Często przyjmowanie w takich momentach gaussowskiego aksjomatu, pomimo dużej praktyczności, z teoretycznego punktu widzenia nie jest do zaakceptowania. W pracy zaprezentowano wyniki badań możliwości modelowania za pomocą rozkładu GED (Generalized Error Distribution) stóp zwrotu pięciu najdłużej notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (WGPW) spółek sektora transportowego: PEKAES SA (PEKAES - notowanej od 26-11-2004r.), Trans Polonia SA (TRANSPOL - notowanej od 12-09-2008r.) oraz PCC Intermodal SA (PCCINTER - notowanej od 18-12-2009r.), Avia Solutions Group AB (AVIASG – notowanej od 03-03-2011r.) oraz KDM Shipping Public Ltd. (KDMSHIPNG notowanej od 09-08-2012r.). Poza wymienionymi spółkami, do spółek transportowych można zaliczyć jeszcze OT Logistics S.A., notowane na WGPW od 30 sierpnia 2013r. oraz PKP Cargo S.A., notowane od 30 października 2013r. Wykorzystano w tym zakresie zarówno dzienne stopy zwrotu, jak i tygodniowe i miesięczne. Dodatkowo zbadano wpływ rodzaju modelowanej stopy zwrotu (zwykłej lub logarytmicznej) oraz długości przyjętego okresu estymacji na otrzymane wyniki modelowania.