Transport węgla kamiennego drogą morską w basenie Morza Bałtyckiego w latach 2001-2010

Abstract
Praca koncentruje się na zmianach w wielkości przewozów węgla kamiennego drogą morską w państwach basenu Morza Bałtyckiego w latach 2001-2010. Autor stara się wskazać podstawowe powody zmian w wielkości przewozów oraz następnie połączyć je z wynikającymi następstwami dla gospodarki kraju. Na podstawie przeprowadzonych porównań podjęta została próba przedstawienia perspektyw dla dalszego rozwoju transportu morskiego tego surowca energetycznego. Węgiel kamienny zwany polskim czarnym złotem przez wiele lat był jednym z podstawowych źródeł energii elektrycznej i cieplnej w Europie Bałtyckiej. Powoli zaczyna on ustępować miejsca energii atomowej bądź mniejszym elektrowniom bazującym na surowcach ze źródeł odnawialnych. Rozszerzenie Wspólnoty Europejskiej w 2004 r. wymusiło na państwach kandydujących, głównie na Polsce, dostosowanie górnictwa węgla kamiennego do warunków panujących na wspólnym rynku w celu perspektywicznego zaspokojenia krajowego zapotrzebowania, ochrony środowiska oraz realizacji ekonomicznie uzasadnionego eksportu.
Description
Keywords
Citation
Wiskulski T., Transport węgla kamiennego drogą morską w basenie Morza Bałtyckiego w latach 2001-2010, [w:] K. Fortuniak, J. Jędruszkiewicz, M. Zieliński (red.), Przestrzeń w badaniach geograficznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 183-191.
Belongs to collection