Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi - najważniejsze problemy oraz sposoby postępowania

Abstract
Tekst został poświęcony najważniejszym problemom oraz sposobom postępowania z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi. Przedstawiono w nim wąskie i szerokie ujęcie tego zburzenia oraz scharakteryzowano wzorce zachowań typowe dla dziecka z ADHD – nadaktywność motoryczną, impulsywność i zakłócenia uwagi. Dla lepszego zrozumienia deficytu uwagi wyjaśniono czego ona dotyczy, jakie są jej funkcje, aspekty i cechy. Następnie przedstawiono zasady postępowania i metody pracy z dzieckiem z ADHD w przedszkolu i szkole, a także omówiono model pracy z uczniem z ADHD oraz postępowanie terapeutyczne, z uwzględnieniem terapii grupowej i indywidualnej.

This paper focuses on the most significant problem sand methods of dealing with a child with attention deficit hyperactivity disorder. It demonstrates both a n arrow and a broad scope of this disorder and also characterizes the models of behaviours that are typical for a child with ADHD such as: motor hyperactivity, impulsiveness an d attention disorders. For better understanding the meaning of deficit of attention this paper explains what it concerns, what its functions, aspects and features are. W hat is more, it deals with the principles of conduct and methods of working with a child with ADHD in a kindergarten and school, as well as discusses the model of working with a child with ADHD, therapeutic procedures, taking into account a group and individual therapy.
Description
Keywords
Citation
Joanna Skibska: Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi – najważniejsze problemy oraz sposoby postępowania. [w:] E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, J. Oleksy (red.): Edukacja małego dziecka. T. 4. Konteksty rozwojowe i wychowawcze. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2013, s. 144-165.
Belongs to collection