Kilka uwag o heterogeniczności edukacji globalnej

Abstract
Celem artykułu jest analiza i dekonstrukcja pola problemowego określanego mianem "edukacji globalnej" oraz krytyczna refleksja nad jej podstawami teoretycznymi. W artykule wskazane zostały liczne dylematy teoretyczne związane z rozumieniem edukacji globalnej, jej teoretycznych założeń ontologicznych i epistemologicznych oraz pojęć nieodłącznie związanych z edukacją globalną, takich jak rozwój, kultura, globalne obywatelstwo, globalna edukacja obywatelska. Konkluzją artykułu jest twierdzenie o heterogeniczności edukacji globalnej, wyrastającej z odmiennych założeń teoretycznych, odmiennej tradycji edukacyjnej, ideologii i stawianych jej celów. This article contributes to the debates on global education. Its aim is to analyze the field of global education and to critically reflect upon its theoretical fundaments. This article indicates numerous conceptual and theoretical dilemmas concerning the field of global education, such as the notions of culture, development, global citizenship, global citizenship education. The article finishes with a conclusion about the heterogeneity of global education being the result of its different theoretical assumptions, pedagogical traditions, ideological beliefs and major goals being advocated for it.
Description
Keywords
Citation
Kuleta-Hulboj, Magdalena. "Kilka uwag o heterogeniczności edukacji globalnej". Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja 2015, vol. 18, nr 1, s. 67-80.
Belongs to collection