Sześciolatek w szkole. Obowiązek szkolny - założenia i rozwiązania

Abstract
Tekst przedstawia założenia zawarte w ustawie dotyczącej obowiązku szkolnego, którym od 2014 roku powinny zostać objęte dzieci 6-letnie. Autorka omawia kalendarium wprowadzanych zmian oraz dokonuje analizy porównawczej wybranych treści programowych, które powinny zostać opanowane przez dziecko kończące edukację przedszkolną oraz klasę pierwszą i trzecią szkoły podstawowej. Wskazuje na ich ciągłość i kontynuację na poszczególnych etapach edukacji małego dziecka. Charakteryzuje specyfikę rozwoju poznawczego dziecka 6-letniego oraz określa rolę pełnioną przez szkołę i nauczyciela w pracy z uczeniem 6-letnim, ze szczególnym zwróceniem uwagi na dokonywanie oceny dojrzałości przedszkolnej oraz gotowości szkolnej.

The following text presents assumptions embraced in the regulation on the compulsory education, according to which in 2014 six years old children should start school education. The author discusses the calendar of the introduced changes and makes a comparative analysis of selected con tents of the teaching curriculum, which should be acquired by a child finishing preschool education as well as a child graduating first and third grade of a primary school. She indicates their permanence and continuity on particular stages of the education of a small child. Furthermore, the article characterizes the specifics of the cognitive development of a six years old child, and draws attention to the role performed by school and a teacher in the work with six years old pupils, with special emphasis on carrying out the evaluation of the preschool maturity and the school readiness of children.
Description
Keywords
Citation
Joanna Skibska: Sześciolatek w szkole – obowiązek szkolny – założenia i rozwiązania. [w:] W. Żłobicki, red. Transgresje w edukacji. IMPULS, Wrocław 2014, s. 181-191.
Belongs to collection