The use of comparative advance of WIG - Food companies

Abstract
The aim of this paper was to present the possibilities of comparative advance gaining by chosen WIG-Food indexed companies. It has been considered that comparative advance is a relative measure of company market functioning, allowing client offer is adjusted to the needs and better than competition offer. It has been showed that food companies participation in comparative advances gaining enlarging their independence level can strengthen their market position and effects of action. It has been accepted that food companies react flexibly to the changes of macroeconomic environment and constantly looking for comparative advance areas as a part of complex approach including all company values. The problem of comparative advance gaining was presented with an example of companies that gain the advance in the information, quality and price areas. Each one of the companies presented was studied in the aspect of internal strategy that allowed comparative advance gaining. The analysis was based on the presentation of actions and factors influencing the development of comparative advance gaining and revealed that companies studied are interested in comparative advance use.

Celem artykułu było zaprezentowanie możliwości zdobycia przewagi konkurencyjnej, którymi dysponują wybrane przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego z indeksu WIG – Spożywczy. Uznano, że przewaga konkurencyjna to relatywna miara funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, która umożliwia oferowanie klientowi produktów odpowiadających jego oczekiwaniom i lepszych niż oferty konkurencji. Wskazano na uczestnictwo przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w zdobywaniu przewag konkurencyjnych powiększających stopień niezależności, wzmacniających ich pozycję na rynku oraz efekty działania. Przyjęto także, że przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego elastycznie reagują na zmiany otoczenia makroekonomicznego i wciąż poszukują obszarów przewagi konkurencyjnej w kompleksowym podejściu uwzględniającym wszystkie możliwe wartości firmy. Zagadnienie zdobywania przewag konkurencyjnych przedstawiono na przykładzie przedsiębiorstw, które zdobywają je w zakresie informacyjnym, jakościowym i cenowym. Każde z badanych przedsiębiorstw zostało zbadane w aspekcie przyjętej strategii działania, która umożliwiła zdobycie danego rodzaju przewagi konkurencyjnej. Przeprowadzona analiza polegała na wyeksponowaniu działań i czynników wpływających na rozwój przewagi konkurencyjnej oraz dowiodła, że badane spółki są w pełni zainteresowane ich wykorzystaniem. Please visit: www.krzysztoffirlej.pl
Description
Keywords
endogeniczne determinanty rozwoju    metody scenariuszowe    gospodarka rynkowa    aspekty strategiczne rozwoju    międzynarodowe strategie rozwoju    cele strategiczne    strategie rozwoju przedsiębiorstw    CAP    wspólna polityka rolna    gospodarka rynkowa    programowanie rozwoju agrobiznesu    uwarunkowania organizacyjne    klasyfikacja jakościowa firm    analiza dynamiczna    analiza przestrzenna    analiza porównawcza    profil ekonomiczny przemysłu rolno-spożywczego    GPW w Warszawie    kapitał ludzki    koniunktura rolna    rolnictwo    ceny surowców rolnych    łańcuch żywnościowy    ogniwa agrobiznesu    działy agrobiznesu    instytucjonalne uwarunkowania konkurencyjności    system gospodarki żywnościowej    metody i techniki badawcze sektora agrobiznesu    badania diagnostyczne    determinanty rozwoju    ewolucja sektora agrobiznesu    uwarunkowania rozwoju    czynniki rozwoju    przemysł spożywczy    rozwój przemysłu    gospodarka oparta na wiedzy    sektor rolno-spożywczy    agrobiznes    endogenous determinants of development    scenario methods    market economy    strategic aspects of development    international development strategies    strategic objectives    CAP development strategies of enterprises    common agricultural policy    market economy    agribusiness development programming    organizational conditions    classification of quality companies    dynamic analysis    spatial analysis    comparative analysis    economic profile of the agri-food industry    Warsaw Stock Exchange    human capital    agricultural prosperity    agriculture    agricultural commodity prices    food chain    agribusiness cells    departments of agribusiness    institutional determinants of competitiveness    diagnostic tests    determinants of development    evolution of the agribusiness sector    growth factors    food industry    development of industry    knowledge-based economy    agri-food sector    agribusiness    restrukturyzacja    rozwój    prywatyzacja    procesy restrukturyzacji    zarządzanie firmą    gospodarka rynkowa    transformacja    organizacja produkcji    zarządzanie    struktura    gastronomia    determinanty rozwoju sektora    konkurencja w sektorze    modernizacja przedsiębiorstw    restrukturyzacja    globalizacja    przedsiębiorstwo    misja rolnictwa    wizja rolnictwa    wieś    rolnictwo    rozwój społeczny    rozwój gospodarczy    prognozowanie    struktura agrarna    dane demograficzne    infrastruktura    kapitał ludzki    rozwój przemysłowy    produkcja    produkcja żywności    wskaźniki ekonomiczne    wydajność pracy    zatrudnienie    efektywność    inwestycja    zarządzanie jakością    kontrola jakości    efektywność    konkurencyjność    ceny    żywność    przewaga konkurencyjna    przewaga cenowa    przemysł spożywczy    klastry    przedsiębiorstwo spożywcze    business management w rolnictwie    restructuring    development    privatization    restructuring processes    company management    market economy    employment transformation    organization of production    management    structure    gastronomy    determinants of development of the sector    competition in the sector    modernization of enterprises    restructuring    globalization    company    mission agriculture    agriculture vision    village    agriculture    social development    economic development    forecasting    agrarian structure    demographics    infrastructure    human capital    industrial development    production    food production    economic indicators    labor productivity    employment    investment    quality management    quality control    efficiency    competitiveness    prices    food    competitive advantage    price advantage    food industry    clusters    food business    business management in agriculture
Citation
K.Firlej, 8. The use of comparative advances of WIG-Food companies in the development of modern economy [in:] Restructurization management in the process of integration and development of new economy, (Wykorzystanie przewag konkurencyjnych spółek z indeksu WIG - Spożywczy w rozwoju nowej gospodarki [w:] Zarządzanie restrukturyzacją w procesie integracji i rozwoju nowej gospodarki, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2008.
Belongs to collection