The use of comparative advance of WIG - Food companies
Abstract
The aim of this paper was to present the possibilities of comparative advance gaining by chosen WIG-Food indexed companies. It has been considered that comparative advance is a relative measure of company market functioning, allowing client offer is adjusted to the needs and better than competition offer. It has been showed that food companies participation in comparative advances gaining enlarging their independence level can strengthen their market position and effects of action. It has been accepted that food companies react flexibly to the changes of macroeconomic environment and constantly looking for comparative advance areas as a part of complex approach including all company values. The problem of comparative advance gaining was presented with an example of companies that gain the advance in the information, quality and price areas. Each one of the companies presented was studied in the aspect of internal strategy that allowed comparative advance gaining. The analysis was based on the presentation of actions and factors influencing the development of comparative advance gaining and revealed that companies studied are interested in comparative advance use.Celem artykułu było zaprezentowanie możliwości zdobycia przewagi konkurencyjnej, którymi dysponują wybrane przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego z indeksu WIG – Spożywczy. Uznano, że przewaga konkurencyjna to relatywna miara funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, która umożliwia oferowanie klientowi produktów odpowiadających jego oczekiwaniom i lepszych niż oferty konkurencji. Wskazano na uczestnictwo przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w zdobywaniu przewag konkurencyjnych powiększających stopień niezależności, wzmacniających ich pozycję na rynku oraz efekty działania. Przyjęto także, że przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego elastycznie reagują na zmiany otoczenia makroekonomicznego i wciąż poszukują obszarów przewagi konkurencyjnej w kompleksowym podejściu uwzględniającym wszystkie możliwe wartości firmy. Zagadnienie zdobywania przewag konkurencyjnych przedstawiono na przykładzie przedsiębiorstw, które zdobywają je w zakresie informacyjnym, jakościowym i cenowym. Każde z badanych przedsiębiorstw zostało zbadane w aspekcie przyjętej strategii działania, która umożliwiła zdobycie danego rodzaju przewagi konkurencyjnej. Przeprowadzona analiza polegała na wyeksponowaniu działań i czynników wpływających na rozwój przewagi konkurencyjnej oraz dowiodła, że badane spółki są w pełni zainteresowane ich wykorzystaniem. Please visit: www.krzysztoffirlej.pl
Description
Keywords
endogeniczne determinanty rozwoju metody scenariuszowe gospodarka rynkowa aspekty strategiczne rozwoju międzynarodowe strategie rozwoju cele strategiczne strategie rozwoju przedsiębiorstw CAP wspólna polityka rolna gospodarka rynkowa programowanie rozwoju agrobiznesu uwarunkowania organizacyjne klasyfikacja jakościowa firm analiza dynamiczna analiza przestrzenna analiza porównawcza profil ekonomiczny przemysłu rolno-spożywczego GPW w Warszawie kapitał ludzki koniunktura rolna rolnictwo ceny surowców rolnych łańcuch żywnościowy ogniwa agrobiznesu działy agrobiznesu instytucjonalne uwarunkowania konkurencyjności system gospodarki żywnościowej metody i techniki badawcze sektora agrobiznesu badania diagnostyczne determinanty rozwoju ewolucja sektora agrobiznesu uwarunkowania rozwoju czynniki rozwoju przemysł spożywczy rozwój przemysłu gospodarka oparta na wiedzy sektor rolno-spożywczy agrobiznes endogenous determinants of development scenario methods market economy strategic aspects of development international development strategies strategic objectives CAP development strategies of enterprises common agricultural policy market economy agribusiness development programming organizational conditions classification of quality companies dynamic analysis spatial analysis comparative analysis economic profile of the agri-food industry Warsaw Stock Exchange human capital agricultural prosperity agriculture agricultural commodity prices food chain agribusiness cells departments of agribusiness institutional determinants of competitiveness diagnostic tests determinants of development evolution of the agribusiness sector growth factors food industry development of industry knowledge-based economy agri-food sector agribusiness restrukturyzacja rozwój prywatyzacja procesy restrukturyzacji zarządzanie firmą gospodarka rynkowa transformacja organizacja produkcji zarządzanie struktura gastronomia determinanty rozwoju sektora konkurencja w sektorze modernizacja przedsiębiorstw restrukturyzacja globalizacja przedsiębiorstwo misja rolnictwa wizja rolnictwa wieś rolnictwo rozwój społeczny rozwój gospodarczy prognozowanie struktura agrarna dane demograficzne infrastruktura kapitał ludzki rozwój przemysłowy produkcja produkcja żywności wskaźniki ekonomiczne wydajność pracy zatrudnienie efektywność inwestycja zarządzanie jakością kontrola jakości efektywność konkurencyjność ceny żywność przewaga konkurencyjna przewaga cenowa przemysł spożywczy klastry przedsiębiorstwo spożywcze business management w rolnictwie restructuring development privatization restructuring processes company management market economy employment transformation organization of production management structure gastronomy determinants of development of the sector competition in the sector modernization of enterprises restructuring globalization company mission agriculture agriculture vision village agriculture social development economic development forecasting agrarian structure demographics infrastructure human capital industrial development production food production economic indicators labor productivity employment investment quality management quality control efficiency competitiveness prices food competitive advantage price advantage food industry clusters food business business management in agriculture
Citation
K.Firlej, 8. The use of comparative advances of WIG-Food companies in the development of modern economy [in:] Restructurization management in the process of integration and development of new economy, (Wykorzystanie przewag konkurencyjnych spółek z indeksu WIG - Spożywczy w rozwoju nowej gospodarki [w:] Zarządzanie restrukturyzacją w procesie integracji i rozwoju nowej gospodarki, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2008.