Znaczenie edukacji żywieniowej w kształtowaniu zachowań młodzieży w zakresie prawidłowego wykorzystania żywności
Abstract
Celem artykułu jest przedstawienie wpływu różnych form edukacji żywieniowej na świadomość i zachowania związane z poprawą wykorzystywania produktów spożywczych w celu ograniczenia strat ilościowych żywności, a co za tym idzie także jej wartości odżywczych. Zaprezentowano wstępne wyniki I etapu badania, czyli określenia wiedzy (tzw. początkowej) przed wdrożeniem konkretnej formy edukacyjnej (lub form), a także wybranych zachowań dotyczących zapobiegania stratom żywności. Grupę badaną (pilotażową) stanowiło 55 uczniów jednego z gimnazjów (nr 72) warszawskich. Wśród badanych była mała przewaga dziewcząt (54%). Rodzice w 60 % mieli wykształcenie wyższe. Dostęp do Internetu miała zdecydowana większość (94%) badanych. Nieco ponad 2/3 uczniów (67%) spożywało pierwsze śniadanie regularnie, mniej niż połowa (46%) jadła też drugie śniadanie. Większości uczniom (64%) zdarzyło się wyrzucać żywność, z tego 45% respondentów – rzadko. Uczniowie uznali, że głównymi przyczynami niezjadania obiadów są zbyt duże porcje (44%) i zły smak (32%). Niemal połowa uczniów (47%) nie orientowała się, ile żywności marnuje się na świecie. Mała świadomość młodzieży gimnazjalnej dotycząca marnowania żywności oraz deklarowane przez dużą ich część wyrzucanie artykułów spożywczych uzasadnia potrzebę edukacji w tym zakresie. Sytuację tę może poprawić systematyczna i właściwie prowadzona edukacja młodzieży.
Description
Keywords
Citation
Gosiewska M., Kołłajtis-Dołowy A., Znaczenie edukacji żywieniowej w kształtowaniu zachowań młodzieży w zakresie prawidłowego wykorzystania żywności [w:] Znaczenie racjonalnego żywienia w edukacji zdrowotnej, red. A. Wolska-Adamczyk, WSIiZ, Warszawa 2015, s. 39-48 s.