Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy
Abstract
Idea ciągłego doskonalenia, której twórcą był E. Deming doczekała się szerokiego zastosowania praktycznego. Większość menedżerów nie widzi szans dalszego funkcjonowania na rynku bez konieczności ciągłego dostosowywania do zmieniających się warunków otoczenia i trwałego podnoszenia jakości oferowanych produktów, jakości warunków, w jakich produkty są wytwarzane oraz poprawy jakości otaczającego środowiska przyrodniczego. Problematyka jakości wyrobów i zarządzania jakością zyskała na zna-czeniu, ponieważ wyniki działań podejmowanych w tym obszarze mają bez-pośredni lub pośredni wpływ na jakości życia, którą kształtują między innymi: • jakość dostępnych na rynku produktów służących zaspokojeniu potrzeb ludzkich; • jakość otaczającego środowiska przyrodniczego odzwierciedlana stopniem zanieczyszczenia poszczególnym komponentów środowiska (woda, po-wietrze, gleba); • jakość środowiska pracy zapewniająca komfort i bezpieczeństwo w trak-cie wykonywania pracy Przedmiotem zainteresowania w niniejszej pracy są znormalizowane systemy zarządzania. Wymagania dla trzech systemów dotyczących powyżej wymienionych kategorii jakości zostały omówione w normach: • PN–EN ISO 9001: 2009 Systemy zarządzania jakością. Wymagania; • PN–EN ISO 14001: 2005 Systemy zarządzania środowiskowego. Wyma-gania i wytyczne stosowania; • PN–N–18001: 2004 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pra-cy. Wymagania.