"Outdoor Education” w procesie kształtowania pozytywnych postaw młodzieży wykluczonej
Abstract
W niniejszym artykule przedstawiono znaczenie Outdoor Education w procesie kształtowania pozytywnych postaw społecznych młodzieży wykluczonej. Praca składa się z trzech części. W pierwszej scharakteryzowano istotę i uwarunkowania wspomnianego pojęcia zarówno na gruncie światowym, jak i polskim. Część drugą stanowi przedstawienie możliwości wykorzystania Outdoor Education w profilaktyce społecznej i resocjalizacji. Część trzecia, z kolei, to opis projektu „Wzbij się wyżej” realizowanego wśród wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Szczecinie. Przedstawiono w niej wyniki badań przeprowadzonych wśród trenerów/szkoleniowców zaangażowanych w realizację projektu. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Oparto się na analizie literatury przedmiotu. Posłużono się również następującymi metodami i technikami badawczymi: metodą jakościowych badań terenowych, poprzez przeprowadzenie obserwacji uczestniczącej, wywiadów swobodnych i zestandaryzowanych; metodą badań niereaktywnych, poprzez przeprowadzenie analizy dostępnych materiałów źródłowych i dokumentów, jak również materiałów filmowych i fotograficznych. Wyniki badań pokazują, że Outdoor Education jest odpowiednim narzędziem, który należy propagować w procesie resocjalizacji i readaptacji społecznej, daje możliwość wykształcenia aktywnej postawy życiowej, niweluje bierność w życiu społecznym i zawodowym oraz przeciwdziała marginalizacji i wykluczeniu społecznemu. Działania warsztatowe i bloki Outdoor Education rozbudowały aktywność własną, pomysłowość oraz pokazały uczestnikom inne sposoby spędzania wolnego czasu w sposób kreatywny i twórczy, rozwinęły kompetencje społeczne, które w dzisiejszym świecie odgrywają kluczową rolę.
Description
Keywords
Citation
Łubkowska W., Paczyńska-Jędrycka M., Jońca M. „Outdoor Education” w procesie kształtowania pozytywnych postaw młodzieży wykluczonej, [W:] red. M. Kowalski, A. Knocińska i P. Frąckowiak, Próby i Szkice Humanistyczne (t. 8). Resocjalizacja – Edukacja – Polityka społeczna. Współczesne konteksty teorii i praktyki resocjalizacyjnej, Środa Wielkopolska: Wydawnictwo Wielkopolskiej Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej, 2014, s. 171-182.