Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów

Abstract
Publikacja stanowi przegląd najważniejszych wyników pozwalających ocenić skuteczność modeli edukacyjnej wartości dodanej na ocenę efektywności nauczania przy kontroli wpływu czynników pozaszkolnych. W rozdziale 1 przedstawiono koncepcję i metodologie badania trafności metody EWD, a w rozdziale 3 rodzaje modeli wykorzystywanych do tworzenia wskaźników EWD dla gimnazjum. Pierwszy aspekt trafności wiąże się z faktem, że podstawowych danych do modelowania dostarczają testy egzaminacyjne. W zakresie jakości danych testowych przede wszystkim stawia się pytanie o to, czy wykorzystane do modelowania EWD testy są dobrą miarą realizacji celów kształcenia. Problem ten został podjęty w rozdziale 2. Przy ocenie trafności metody EWD wzięto pod uwagę takie czynniki, jak: inteligencja ucznia i jego wiek (rozdział 4), status ekonomiczno-społeczny rodziny ucznia (rozdział 5), korepetycje i rodzinne wsparcie (rozdział 6), społeczno-gospodarcze charakterystyki gmin (rozdział 7) oraz procesy rekrutacji do gimnazjów (rozdział 8). Ponadto trafność sprawdzano pod kątem stylów zarządzania szkołą (rozdział 9) i efektów związanych z nauczycielem (rozdział 10). Reasumując wszystkie uzyskane wyniki, można stwierdzić, że w wielu aspektach metoda EWD wykazała swą trafność, równocześnie badanie wskazało kierunki doskonalenia modeli EWD.
Description
Keywords
Citation
Dolata, R., Hawrot, A., Humenny, G., Jasińska, A., Koniewski, M., Majkut, P. i Żółtak, T. (2013). Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Belongs to collection