OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23305 archived items

Recent Submissions

Item
The family as a subject realising an educational priority of the Polish school system
(Stowarzyszenie Naukowców Polaków Litwy (SNPL), 2018) Maj, Adam; Borowska, Barbara; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
In 2018, Poles celebrated the 100th anniversary of regaining their independence. For this reason, Polish schools are addressing an educational priority entitled A Year for the Independent One. The success of this project largely depends on the educational support of family which is the basic subject pursuing patriotic education in order to introduce children to the world of patriotic values of the Nation, Homeland, and State. Proper patriotic education in the family environment cannot be separated from moral education which develops children’s attitudes of respect towards other people, nations, and states. Successful patriotic education ensures the cooperation of family and school.
Item
Wychowawczy wymiar nauczania religii w opinii katechetów
(Wydawnictwo Pronoia, 2018) Simiński, Łukasz; Paweł, Mąkosa; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
W artykule podjęto próbę ukazania opinii katechetów posługujących w środowisku szkolnym, związanych z zagadnieniem wychowania. Najpierw opisane zostało znaczenie szkolnego nauczania religii w procesie wychowania. Następnie podjęto próbę zarysowania sylwetki katechety, jako chrześcijańskiego wychowawcy i jego wpływu na wychowanków. W ostatniej części natomiast zostały zaprezentowane i przeanalizowane dane z badań empirycznych przeprowadzonych na reprezentatywnej grupie katechetów diecezji pelplińskiej. Szczególną uwagę zwrócono na opinie oraz osobiste doświadczenia wychowawców chrześcijańskich w ich posłudze katechetycznej.
Item
Rodzina - historia i współczesność
(Episteme, 2018) Kiereś, Barbara; Gromek, Monika; Hryszan, Katarzyna; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II