OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22936 archived items

Recent Submissions

Item
Włączmy kamerki. Z doświadczeń edukacji zdalnej w szkole i na uczelni
(Wydawnictwo Episteme, 2021) Zyśk-Domagała, Ewa; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Realizacja tej publikacji utwierdziła nas w przekonaniu, że nawet sytuacja trudna – a niewątpliwie taką jest okres pandemii – może stać się korzeniem dobra i źródłem nowych rozwiązań, które będą w stanie na stałe poprawić jakość edukacji dzieci i młodzieży. Jest to widoczne zwłaszcza w kontekście edukacji włączającej osób z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Rozwiązania, które jeszcze kilka lat temu wydawały się niemożliwe, są obecnie w zasięgu ręki: lekcje są nagrywane i udostępniane w innym czasie, materiały dydaktyczne wysyła się uczniom w formie edytowalnej, a dzieci przewlekle chore mogą czuć się pełnoprawnymi uczniami, uczestnicząc w lekcjach ze szpitalnego łóżka. Liczne wizualizacje i szeroka gama materiałów elektronicznych mogą mieć istotne znaczenie motywujące i podnoszące poziom zaangażowania uczniów. Nowe formy kontaktu online mogą wspierać edukację, terapię, duszpasterstwo, a także umożliwiać regularny kontakt mimo fizycznej nieobecności. W naszym zespole badawczym nie wyłączamy jeszcze kamerek – nadal przyglądamy się i analizujemy kolejne oblicza zdalnej edukacji i terapii i jesteśmy przekonani, że wiele pytań czeka jeszcze na rzetelną odpowiedź naukową.
Item
Środowiskowe i edukacyjne uwarunkowania postaw funkcjonariuszy policji kryminalnej wobec problemu bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych
(Episteme, 2022) Ozimek, Marek; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Podjęte badania wpisują się w lukę problemową dotyczącą bezpieczeństwa lokalnego, ponieważ nie tylko uwzględniają, jak jest ono postrzegane przez policjantów, ale zmierzają do przeanalizowania również określonych czynników mających związek z postrzeganiem tego problemu. Zasadniczo poszukujemy odpowiedzi na pytanie: jak problematyka bezpieczeństwa w skali mikrośrodowiskowej (lokalnej) „koduje się” w systemie pracy i doświadczeń policjantów (służby kryminalnej), z uwzględnieniem zmienności czynników społecznych (środowiskowych i edukacyjnych). Należy stwierdzić, że dotychczas zagadnienia te były w niewystarczający sposób naukowo eksplorowane. Wyniki badań będą miały cele ścisłe naukowe (wzbogacenie teorii) oraz praktyczne, czyli podane zostaną przesłanki do udoskonalenia pracy policji w zakresie bezpieczeństwa lokalnego. Prakseologiczna użyteczność wyników badań może wyrazić się zarówno w ocenie potencjału, jakim dysponują te szczególnego rodzaju służby społeczne, jak i w określaniu dalszych perspektyw doskonalenia strategii i warunków pracy policji na polu ochrony bezpieczeństwa, zgodnie z realnymi potrzebami.
Item
Jakość życia adolescentów w czasie pandemii Covid-19. Praktyczny poradnik profilaktyki i wsparcia. Część 2.
(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2022-10-07) Chwaszcz, Joanna; Łysiak, Małgorzata; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Książka jest skierowanym do nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych oraz rodziców. Treści w niej zawarte zostały oparte na wynikach ogólnopolskich badań, przeprowadzonych na próbie reprezentatywnej 4828 adolescentów z 557 szkół na terenie całej Polski, wskazują konkretne czynniki chroniące, które powinny być wzmacniane w celu poprawy jakości życia młodzieży. Pozycja napisana jest przystępnym językiem, co powoduje, że książka ta, może być znakomitym źródłem wiedzy nie tylko dla specjalistów, np. osób realizujących działania profilaktyczne, nauczycieli oraz pedagogów i psychologów szkolnych, ale też wszystkich rodziców, którzy chcą uzupełnić swoją wiedzę i wzmocnić swoje relacje z dzieckiem.
Item
Jakość życia adolescentów w czasie pandemii Covid-19. Część 1.
(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2022-10-06) Chwaszcz, Joanna; Łysiak, Małgorzata; Mamcarz, Stanisław; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Publikacja powstała w oparciu o badania 4828 adolescentów z 557 szkół, stanowiących próbę reprezentatywną dla osób młodych w wieku 10-19 lat w Polsce. Odpowiada na pytanie o jakość życia adolescentów w czasie pandemii COVID-19 oraz jej uwarunkowania.