OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

24000 archived items

Recent Submissions

Item
Opcja fundamentalna jako „nowy” paradygmat moralności
(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007) Torończak, Edward; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Teoria opcji fundamentalnej jest jedną z wielu prób odnowy teologii moralnej. Stanowi klucz hermeneutyczny pozwalający głębiej zrozumieć życie moralne współczesnego człowieka, ponieważ nie odnosi się ona (opcja fundamentalna) tylko do pojedynczego aktu moralnego, ale obejmuje całą osobę, jej tło egzystencjalne. Dlatego też ma doniosłe znaczenie w postrzeganiu moralności nie tylko jako moralności czynu, ale przede wszystkim jako moralności osoby. W tym sensie prezentuje ona pewien model interpretacji działania moralnego człowieka, a w szczególności jego istotnego wymiaru, jakim jest wolność. W ocenie moralnej teoria opcji fundamentalnej pozostaje tak długo kontrowersyjna, jak długo przyjmuje się dualistyczną antropologię człowieka, a także subiektywistyczne podejście do ludzkiej moralności.
Item
Od cytatu do plagiatu - eksploracje infoetyczne (cz. 3)
(2017-12) Wyrostkiewicz, Michał; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Początek naukowej refleksji nad plagiatem jest związany z naukami prawnymi. Dziś jednak, toczą się dyskusje, czy metody stosowane w tym obszarze wiedzy są wystarczające, aby w sposób wyczerpujący mówić o plagiacie. Da się zauważyć kilka problemów. Jednym z nich jest dyskusja nad tym, do kategorii jakiego prawa należy wpisać to zagadnienie. Poważny błędem, jaki daje się dostrzec w jurydycznych analizach plagiatu jest próba mówienia o nim w kategoriach prawa własności zamiast prawa autorskiego. Także niektóre definicje wychodzące poza nauki prawne nierzadko okazują się redukcjonistyczne i z tego powodu niepoprawne. Na podstawie przeprowadzonych badań można zaproponować infoetyczną definicję plagiatu naukowego, w której zwraca się uwagę na intencję wprowadzenia odbiorcy w błąd co do autorstwa i oryginalności prezentowanego utworu.
Item
Od cytatu do plagiatu – eksploracje infoetyczne (cz. 1)
(2016-12) Wyrostkiewicz, Michał; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Droga od cytatu do plagiatu jest krótka. Łatwo na nią wejść, ponieważ badania naukowe są obszarem „zagrożenia plagiatowego”, a naukowcy „grupą poważnego ryzyka plagiatowego”. Wynika to z faktu, że sensowne badania domagają się skorzystania z utrwalonego dorobku innych. To wykorzystanie musi się jednak odbywać z uszanowanie twórcy wykorzystywanego dzieła, jak i odbiorców przygotowywanej publikacji. W przeciwnym wypadku poważnie zagrożony jest postęp społeczny i rozwój integralny badacza oraz innych osób z jego środowiska. Plagiat to nie problem z relacją do publikacji, ale z relacją do ludzi. Plagiat to zaprzeczenie dobra moralnego, sprawiedliwości, solidarności i dobra wspólnego.
Item
Ekologiczne wymiary edukacji instytucjonalnej
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, 2016-12) Wyrostkiewicz, Michał; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Ekologiczność to zgodność z naturą. Konsekwentnie, troska ekologiczna to zabieganie o naturalność. W przypadku człowieka (osoby ludzkiej) oznacza to nie tylko troskę o przyrodę, ale i o społeczeństwo oraz o infokomponet. To są bowiem trzy integralne obszary naturalnego środowiska człowieka-osoby. Troska ekologiczna musi uwzględniać bezpośrednią troskę o samego człowieka: o to, aby mógł zrealizować sens i cel swojej egzystencji – żeby mógł żyć zgodnie ze swoją naturą. To zadanie jawi się jako imperatyw moralny. Moralność zaś to nic innego, jak ekologiczność – zasady moralne to normy wynikające z natury świata i człowieka; to zasady, których przestrzeganie pozwala utrzymać naturalność w świecie. Pomocą w zachowaniu ekologicznego stanu świata jest edukacja, zwłaszcza instytucjonalna. Szkoła jawi się jako swoista nisza ekologiczna. Wszelkie przejawy godzące w instytucje edukacyjne oraz przeciwne edukacji są nieekologiczne. Niszczą środowisko osoby ludzkiej i ją samą.
Item
Czym w swej istocie jest rachunek sumienia?
(2015) Wyrostkiewicz, Michał; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II