OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22962 archived items

Recent Submissions

Item
"Przezroczysty umysł - umysł mędrca". Daoistyczne źródło praktyki pracy z umysłem w wewnętrznych stylach walki, na przykładzie Taijiquan Chen.
(Uniwersytet Jagielloński, Wydawnictwo Nowa Strona, 2014) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Niezbędnym elementem w każdej dalekowschodniej sztuce walki jest, obok umiejętności fizycznych, odpowiedni stan umysły. Co więcej, w systemach zwanych „wewnętrznymi” - neijia (内家) – które opierają się na kontrolowaniu przepływu qi 气, jest on kluczowym elementem praktyki. Chińczycy specyficzną współpracę między ciałem a umysłem (uwagą), określają mianem „umiejętności użycia qi”. W Taijiquan Chen trening umysłu postępuje równocześnie z treningiem ciała, faktycznie zaś, oba te aspekty działania są nierozłączne. Adept nie osiągnie w trakcie treningu „przezroczystego umysłu” bez odpowiedniej postawy/struktury ciała, oraz nie jest możliwe osiągnięcie odpowiedniej struktury ciała bez odpowiedniego stanu umysłu. Jakkolwiek fizyczne aspekty sztuk walki, wydają się być dosyć zrozumiałe dla ludzi Zachodu, tak aspekt odpowiedniej „postawy” umysłu, odpowiedniego stanu umysłu, dla wielu nadal pozostaje tajemnicą, a sztuki walki są rozumiane jako systemy wyłącznie ruchowe, czysto fizyczne. Chciałbym przedstawić na czym polega rola pracy z umysłem w systemie Taijiquan Chen, co oznacza „przezroczysty umysł” oraz jakie znaczenie ma taki stan umysłu w sztuce walki. Następnie chciałbym wykazać filozoficzne, daoistyczne źródła praktyki osiągania stanu umysłu, zwanego „przezroczystym umysłem”, odwołując się do daoistycznej strategii działania zawartej już w starożytnych, klasycznych pismach filozofii daoistycznej – Daodejing i Nanhuazhenjing.
Item
Muzyka swobodnie improwizowana – sztuka performatywna par excellence
(Wydawnictwo LIBRON, 2013) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
W artykule „W kierunku etyki improwizacji” napisanym w 1971, Cornelius Cardew, brytyjski kompozytor awangardowy zainteresowany improwizacją, zaproponował „bycie muzyką” jako modus działania improwizatorów, w odróżnieniu od „tworzenia muzyki” charakteryzującego „profesjonalnych muzyków”. Oznacza on rodzaj działania twórczego w materii dźwiękowej, wyczerpujący się w performatyce, z założenia rezygnujący z wszelkich ustaleń, dotyczących zarówno samego działania jak i jego efektu – utworu muzycznego. Jednak radykalna improwizacja swobodna/spontaniczna jest nie tylko rodzajem techniki/metody twórczej, alternatywnej dla kompozycji – to sposób komunikacji, metoda duchowego rozwoju, rodzaj praktyki i filozofii życia.
Item
Koncepcja sztuki w klasycznym daoizmie
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2013) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Koncepcje sztuki wypracowane na Dalekiego Wschodu nie są bynajmniej tak jednorodne, jak się wydaje z perspektywy Europy. Za to na pewno są znacznie się różniące od wypracowanych na „Starym Kontynencie”. W kulturach kręgu konfucjańskiego, najbardziej wpływową jest koncepcja wypracowana w środowisku wenren – konfucjańskich urzędników-filozofów, którzy działalność artystyczną rozumieli jako kontynuację swej praktyki filozoficznej. Wbrew obiegowym, mocno zakorzenionym na Zachodzie opiniom o antagonizmie tradycyjnych szkół filozoficznych – daoizmu i konfucjanizmu, daoizm miał bardzo mocny wpływ na wykształcenie się, zarówno oblicza współczesnej nauki konfucjańskiej jak i na konfucjańskie pojęcie sztuki. W artykule opiszę pojęcie sztuki zawarte w klasycznych księgach daoizmu, jak i podstawy tej filozofii. Niezaprzeczalnie wpłynęła ona na rozwój kultury w Chinach i na Dalekim Wschodzie, oddziałując równie mocno na konfucjanizm, co na buddyzm, czego efektem chińska szkoła chan, znana w Japonii pod nazwą zen. Warto przy tym zauważyć, że tak jak w innych chińskich szkołach filozoficznych, w klasycznym daoizmie sztuka nie ogranicza się do dziedzin artystycznych w rozumieniu europejskim, lecz odnosi się do wszelkiej ludzkiej aktywności. Jest strategią działania, przekraczającą rzemiosło, prowadzącą ku mądrości. Jest działalnością mędrców.
Item
Czy Daodejing Laozi daje podstawy do interpretacji mistycznej?
(Koło Studentów Filozofii przy Instytucie Filozofii UAM Poznań, 2013) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
W swoich dziełach dotyczących historii filozofii chińskiej Feng Youlan nazwał daoizm „filozofią” tamtego świata”. Daodejing, tekst przypisywany mędrcowi Laozi, jest najstarszym i pierwszym z kanonicznych tekstów daoizmu. Zarówno dotyczy to szkoły filozoficznej – daojia, jak i religii – daojiao. Metaforyczny język, treść zawarta w aforyzmach spowodowały, iż w historii europejskiej percepcji tego tekstu pojawiło się wiele interpretacji mistycznych jego odczytania. Czy faktycznie tekst ten może być traktowany jako tekst mistyczny, czy też taka interpretacja jest jedynie europocentrycznym nadużyciem?