OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23696 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [91]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [2]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [242]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [171]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [24]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [137]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [360]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Alternatywne kierunki importu ropy naftowej i gazu w państwach Europy Wschodniej i Centralnej Unii Europejskiej: szanse, możliwości, przeszkody
(Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak, 2023-09-30) Kaczmarczyk, Karolina; Uniwersytet Jagielloński
Wydarzenia z lutego 2022 spowodowały konieczność przewartościowania polityki energetycznej Unii Europejskiej, podjęcia kroków do zmniejszenia jej zależności od rosyjskich surowców energetycznych oraz ponownego spojrzenia na bezpieczeństwo energetyczne. Wśród najważniejszych rozwiązań zalecanych przez Komisję Europejską w dziedzinie energetyki należy wskazać oszczędzanie energii, zwiększenie wytwarzania czystej energii oraz dywersyfikację dostaw energii. Dodatkowo niektóre z państw europejskich rozważają lub już wprowadziły działania polegające na tymczasowym zwiększeniu zużycia węgla lub spowolnieniu jego wykluczenia, toczą się również rozmowy dotyczące rozszerzenia wykorzystania lub budowy nowych elektrowni atomowych. Zupełne zastąpienie ropy naftowej i gazu nie będzie jednak możliwe jeszcze przez kilkadziesiąt najbliższych lat, dlatego pozostaną one istotnymi surowcami dla obywateli i gospodarek państw europejskich. Mimo, że wojna rosyjsko-ukraińska trwa już od 2014 roku, udział Federacji Rosyjskiej w całościowym imporcie ropy naftowej i gazu ziemnego utrzymywał się na wysokim poziomie. Po inwazji wskaźniki te znacząco zmalały spadając, według danych Eurostatu, aż do około 15% dla każdego surowca w trzecim kwartale 2022 roku. Należy przy tym pamiętać, że poszczególne państwa w różnym stopniu korzystają z rosyjskich surowców. Najmniej uzależniona od rosyjskich surowców jest Europa Zachodnia, natomiast najbardziej Europa Wschodnia. Uwzględniając bezpieczeństwo energetyczne i konieczność zastąpienia importu z Federacji Rosyjskiej, nieodwołane stało się poszukiwanie alternatywnych możliwości importu gazu i ropy naftowej przede wszystkim ze źródeł pozaeuropejskich.
Item
Intelligence Analysis – Prolegomena to Analytical Procedure
(Uniwersytet Wrocławski , Walter de Gruyter (Sciendo), 2024) Sajduk, Błażej; Uniwersytet Jagielloński
The article proposes a technique for conducting intelligence analysis aimed at developing analytical products. It consists of three stages: formulating analytical questions, stakeholder analysis, and systemic analysis using fuzzy cognitive mapping. The approach integrates theoretical concepts from political science, international relations, and security studies, operationalizing them with structured analytic techniques. The distinction between research and analysis of foreign policy is emphasized, with a focus on the latter’s practical application in decision-making. The proposed procedure aims to support the analytical process while acknowledging the importance of critical thinking and source scrutiny. The article concludes by advocating for empirical research to verify the effectiveness of structured analytical techniques and bridge the gap between academia and practical intelligence work.
Item
Pozycja ustrojowa sejmików koronnych za panowania Zygmunta III Wazy na podstawie akt sejmiku lubelskiego
(Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak, 2023-09-30) Pałacki, Adrian; Uniwersytet Jagielloński
Tematem rozdziału jest pozycja ustrojowa sejmików szlacheckich za panowania Zygmunta III Wazy oceniana na podstawie akt sejmiku lubelskiego. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy i na ile w postanowieniach sejmiku lubelskiego we wskazanym okresie wystąpiły zjawiska, którymi w literaturze przedmiotu uzasadniana jest opinia o przewadze sejmików nad sejmem i zaistnieniu zjawiska tzw. rządów sejmikowych. W tym celu przytoczone zostały występujące w literaturze przedmiotu poglądy na temat pozycji ustrojowej sejmików za panowania Zygmunta III Wazy. W dalszej części wskazane zostaną kompetencje sejmików, jakimi uzasadniana jest uzyskanie przez zgromadzenia partykularne kluczowej pozycji w państwie. Następnie dokonana została analiza laud sejmiku lubelskiego. W pierwszej kolejności przedstawiono zawarte w instrukcjach sejmikowych postulaty zwiększenia kompetencji sejmików – zwłaszcza w kwestiach skarbowo-wojskowych. W dalszej części przeanalizowane zostały sytuacje tzw. „brania uchwał do braci” przez posłów województwa lubelskiego. Zaprezentowano ostateczne decyzje podjęte we wskazanych sytuacjach przez sejmik. W dalszej części dokonana została analiza uchwał świadczących o kompetencjach sejmiku w zakresie skarbowości. Zwrócona uwagę na problematykę organów, przed którymi rozliczać się miał poborca. Podjęto także kwestię uzyskiwania przez sejmik kompetencji do szafowania kwotami z podatków. Wskazano na zmiany wprowadzane przez sejmik do sejmowych postanowień w kwestiach podatkowych. W dalszej kolejności podjęto kwestię uprawnień sejmiku w zakresie wojskowości – samodzielnego organizowania obrony i powoływania tzw. żołnierza powiatowego. Następnie podjęto problematykę limitowania sejmików lubelskich w badanym okresie. Zwrócona została uwaga na zawarte w laudach poglądy samej szlachty lubelskiej na stosunek sejmików do sejmu. Całość wieńczy podsumowanie, w którym na podstawie przeanalizowanych laud podjęto próbę oceny pozycji ustrojowej sejmików szlacheckich za panowania Zygmunta III Wazy.
Item
Dekrety w historii państwa polskiego
(Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak, 2023-09-30) Matlak, Paweł; Uniwersytet Jagielloński
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie występowania instytucji dekretu w poszczególnych okresach polskiej państwowości. W tekście opisany został rodowód samej instytucji wywodzący się z okresu pryncypatu w starożytnym Rzymie oraz przejęcie i upowszechnienie na ziemiach polskich dekretu za sprawa średniowiecznej kanonistyki. W dalszej części opisana została instytucja dekretu w okresie przedrozbiorowym, Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego. Następnie opisane zostały dekrety wydawane przez Radę Regencyjną, Naczelnika Państwa i Prezydenta Rzeczypospolitej, wraz z ich prawnym umocowaniem. W artykule opisane zostały również dekrety wydawane w okresie powojennym przez Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego, Rząd Tymczasowy Rzeczpospolitej Polskiej, Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej oraz Rząd Rzeczypospolitej i Radę Państwa wraz z ich prawnym umocowaniem.
Item
Czy taoizm jest polityczny? Stosunki religii i polityki we współczesnych Chinach na przykładzie taoizmu
(Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak, 2023-09-30) Brzozowska, Paulina; Uniwersytet Jagielloński
Oficjalnie Chińska Republika Ludowa w dialogu międzynarodowym prezentuje się jako państwo ateistyczne. Mimo to, niezaprzeczalnym faktem jest, iż kultura chińska została ukształtowana przez taoizm, buddyzm i konfucjanizm, czyli trzy flagowe religie, i zarazem systemy filozoficzne. W czasie rewolucji kulturalnej (1966-1976) starano się niemal całkowicie wyprzeć wszelkie ślady religii z życia mieszkańców Chin, stąd też liczne zakazy odnośnie obrzędów religijnych oraz kultowych w latach rewolucji, czyli do 1976 roku. Sytuacja prawna religii unormowała się dopiero w latach 90. XX wieku, jednakże wciąż współcześnie panuje napięta atmosfera. Chociaż chińska konstytucja zapewnia wolność religijną, w praktyce państwo ściśle reguluje działalność związaną z religią. Zarejestrowanych jest tylko pięć stowarzyszeń religijnych, do których należą kolejno: buddyzm, taoizm, islam, katolicyzm i protestantyzm. Tylko one mogą legalnie odprawiać obrzędy religijne i prowadzić swą działalność. Jednakże mimo to władze komunistyczne wprowadzają reżim nawet wśród teoretycznie legalnie działających związków religijno-wyznaniowych, często na przykład aresztując ich członków. Wiele religii musiało przyjąć specjalne strategie, aby móc działać i nie narażać się przede wszystkim partii panującej. Taoizm, zaliczany do flagowych wyznań Chin, które miały największy wpływ na kulturę chińską, współcześnie mimo reżimu, działa czynnie w Państwie Środka. Taoizm, inaczej Daoizm, odnosi się w swej doktrynie do koncepcji Tao (Dao), jako do przenikającego wszystko bytu. Taoizm w swoich doktrynach odwołuje się przede wszystkim do idei wolności, do samorozwoju człowieka jako jednostki, czy do indywidualizmu. Jednak mimo fundamentalnych idei, które on przedstawia, współcześnie pojawiają się zarzuty, że taoizm (daoizm) ma polityczny charakter, co w teorii jest sprzeczne z tym, co on reprezentuje. Podobne zarzuty pojawiały się także odnośnie innych fundamentalnych religii Chin, jednakże najbardziej widoczne jest to na przykładzie taoizmu (daoizmu). Praca będzie miała na celu odpowiedzieć na pytanie, czy stawiane zarzuty wobec taoizmu (daoizmu) są zasadne oraz jaki jest współcześnie stosunek religii (w tym wyznań/systemów filozoficznych) a polityki w Chinach.
Browse by
Selected filters: