OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23163 archived items

Recent Submissions

Item
"Przezroczysty umysł - umysł mędrca". Daoistyczne źródło praktyki pracy z umysłem w wewnętrznych stylach walki, na przykładzie Taijiquan Chen.
(Uniwersytet Jagielloński, Wydawnictwo Nowa Strona, 2014) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Niezbędnym elementem w każdej dalekowschodniej sztuce walki jest, obok umiejętności fizycznych, odpowiedni stan umysły. Co więcej, w systemach zwanych „wewnętrznymi” - neijia (内家) – które opierają się na kontrolowaniu przepływu qi 气, jest on kluczowym elementem praktyki. Chińczycy specyficzną współpracę między ciałem a umysłem (uwagą), określają mianem „umiejętności użycia qi”. W Taijiquan Chen trening umysłu postępuje równocześnie z treningiem ciała, faktycznie zaś, oba te aspekty działania są nierozłączne. Adept nie osiągnie w trakcie treningu „przezroczystego umysłu” bez odpowiedniej postawy/struktury ciała, oraz nie jest możliwe osiągnięcie odpowiedniej struktury ciała bez odpowiedniego stanu umysłu. Jakkolwiek fizyczne aspekty sztuk walki, wydają się być dosyć zrozumiałe dla ludzi Zachodu, tak aspekt odpowiedniej „postawy” umysłu, odpowiedniego stanu umysłu, dla wielu nadal pozostaje tajemnicą, a sztuki walki są rozumiane jako systemy wyłącznie ruchowe, czysto fizyczne. Chciałbym przedstawić na czym polega rola pracy z umysłem w systemie Taijiquan Chen, co oznacza „przezroczysty umysł” oraz jakie znaczenie ma taki stan umysłu w sztuce walki. Następnie chciałbym wykazać filozoficzne, daoistyczne źródła praktyki osiągania stanu umysłu, zwanego „przezroczystym umysłem”, odwołując się do daoistycznej strategii działania zawartej już w starożytnych, klasycznych pismach filozofii daoistycznej – Daodejing i Nanhuazhenjing.