OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22945 archived items

Recent Submissions

Item
In Search of Praxeology of 'Improvised Art'. The Daoist Turn
(Academicians' Research Center, 2014-11) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
The following essay is dedicated to free improvisation in music, and specifically to the search for tools to effectively carry out this activity. It concerns music, not in the sense of sound phenomena, but in the sense of creative practice, the method of its creation. That is why we can speak of a praxeology of free improvisation in music. In the case of 'improvised music/art', praxeology is unusually relevant due to the fact that the work/product of this art is not only an artifact coming into existence as the result of a creative process, but it itself is a process. The main thesis I would like to present can be formulated as follows: 'free improvisation in music (and in art generally) is an activity qualitatively different than the artistic practices previously used in Europe. Thus, it demands the finding/development/application of different tools/strategies of acting to generate musical pieces/works of art.' I will try to defend a thesis showing the ontological difference between works of art created in the traditional way for European culture and those works of art which are improvisational. Then, I will show that this difference in ontological status entails the use of different strategies to carry out these works. In the next step, I will indicate the direction in which I intend to go, in search of the aforementioned strategies. For clarity, I will now address a few terminological issues connected with the subject at hand. Henceforth, when I write about tools serving work with music, I have in mind any strategy of acting that can be of service to the playing of musical pieces, that is, in the case of European culture, the reading of sheet music, interpretation, preparation, and presentation. When I write about the 'Daoist Turn' I have in mind the possibility of adapting Daoist strategies of action to the act of free improvisation in music, strategies developed by Daoist philosophers concerning art and human activity in general. It is worth stressing that the specificity of Chinese culture makes a sharp division between different types of philosophies or methods of various schools. The Chinese see the world through a pair of complementary opposites, so the Daoist strategy of behavior was repeatedly adapted by Confucian circles, which resulted in the development of the so-called 'free expression' movement in art.
Item
4'33'' a daoistyczna koncepcja "Muzyki bez Dźwięku"
(Akademia Muzyczna w Krakowie, 2014) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński
Na temat utworu 4'33 Johna Cage napisano już bardzo wiele analiz. W zachodnim kręgu kulturowym, utwór muzyczny w którym nie wykonuje się żadnych dźwięków jest swoistym wyzwaniem i wydarzeniem. Nie proponując w zasadzie nowej interpretacji chciałbym przedstawić, wydającą się korespondować z eksperymentem Cage'a, koncepcję Muzyki poza Dźwiękiem, w której dźwięki są swoistym „naddatkiem” do samego znaczenia muzyki i jej „niebrzmiącego” źródła. Koncepcja ta powstała w ramach chińskiej filozofii daoistycznej i ma do tej pory znaczący wpływ na muzykę i sztukę Dalekiego Wschodu. Na koniec zaproponuję rozważenie w jaki sposób ta koncepcja mogła dotrzeć do Johna Cage.
Item
"Przezroczysty umysł - umysł mędrca". Daoistyczne źródło praktyki pracy z umysłem w wewnętrznych stylach walki, na przykładzie Taijiquan Chen.
(Uniwersytet Jagielloński, Wydawnictwo Nowa Strona, 2014) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Niezbędnym elementem w każdej dalekowschodniej sztuce walki jest, obok umiejętności fizycznych, odpowiedni stan umysły. Co więcej, w systemach zwanych „wewnętrznymi” - neijia (内家) – które opierają się na kontrolowaniu przepływu qi 气, jest on kluczowym elementem praktyki. Chińczycy specyficzną współpracę między ciałem a umysłem (uwagą), określają mianem „umiejętności użycia qi”. W Taijiquan Chen trening umysłu postępuje równocześnie z treningiem ciała, faktycznie zaś, oba te aspekty działania są nierozłączne. Adept nie osiągnie w trakcie treningu „przezroczystego umysłu” bez odpowiedniej postawy/struktury ciała, oraz nie jest możliwe osiągnięcie odpowiedniej struktury ciała bez odpowiedniego stanu umysłu. Jakkolwiek fizyczne aspekty sztuk walki, wydają się być dosyć zrozumiałe dla ludzi Zachodu, tak aspekt odpowiedniej „postawy” umysłu, odpowiedniego stanu umysłu, dla wielu nadal pozostaje tajemnicą, a sztuki walki są rozumiane jako systemy wyłącznie ruchowe, czysto fizyczne. Chciałbym przedstawić na czym polega rola pracy z umysłem w systemie Taijiquan Chen, co oznacza „przezroczysty umysł” oraz jakie znaczenie ma taki stan umysłu w sztuce walki. Następnie chciałbym wykazać filozoficzne, daoistyczne źródła praktyki osiągania stanu umysłu, zwanego „przezroczystym umysłem”, odwołując się do daoistycznej strategii działania zawartej już w starożytnych, klasycznych pismach filozofii daoistycznej – Daodejing i Nanhuazhenjing.
Item
Koncepcja sztuki w klasycznym daoizmie
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2013) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Koncepcje sztuki wypracowane na Dalekiego Wschodu nie są bynajmniej tak jednorodne, jak się wydaje z perspektywy Europy. Za to na pewno są znacznie się różniące od wypracowanych na „Starym Kontynencie”. W kulturach kręgu konfucjańskiego, najbardziej wpływową jest koncepcja wypracowana w środowisku wenren – konfucjańskich urzędników-filozofów, którzy działalność artystyczną rozumieli jako kontynuację swej praktyki filozoficznej. Wbrew obiegowym, mocno zakorzenionym na Zachodzie opiniom o antagonizmie tradycyjnych szkół filozoficznych – daoizmu i konfucjanizmu, daoizm miał bardzo mocny wpływ na wykształcenie się, zarówno oblicza współczesnej nauki konfucjańskiej jak i na konfucjańskie pojęcie sztuki. W artykule opiszę pojęcie sztuki zawarte w klasycznych księgach daoizmu, jak i podstawy tej filozofii. Niezaprzeczalnie wpłynęła ona na rozwój kultury w Chinach i na Dalekim Wschodzie, oddziałując równie mocno na konfucjanizm, co na buddyzm, czego efektem chińska szkoła chan, znana w Japonii pod nazwą zen. Warto przy tym zauważyć, że tak jak w innych chińskich szkołach filozoficznych, w klasycznym daoizmie sztuka nie ogranicza się do dziedzin artystycznych w rozumieniu europejskim, lecz odnosi się do wszelkiej ludzkiej aktywności. Jest strategią działania, przekraczającą rzemiosło, prowadzącą ku mądrości. Jest działalnością mędrców.