OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23102 archived items

Recent Submissions

Item
Ocena zdolności przedsiębiorstwa do uczenia się
(Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, 1999) Batorski, Jarema; Uniwersytet Jagielloński
Celami głównymi pracy są: 1) uporządkowanie perspektyw, definicji i atrybutów przypisywanych uczącej się organizacji i organizacyjnemu uczeniu się; 2) określenie relacji zachodzących pomiędzy zdolnością przedsiębiorstwa do uczenia się a efektywnością jego funkcjonowania. Celami praktycznymi pracy są: 1) zaproponowanie zestawu atrybutów orientacji organizacji na uczenie się służących do oceny zdolności przedsiębiorstwa do uczenia się; 2) wypracowanie metodyki umożliwiającej podwyższenie zdolności polskich przedsiębiorstw do uczenia się. Praca zawiera wyniki badań 27 polskich przedsiębiorstw umożliwiających ich ocenę zdolności do uczenia się. Badaniami objęto głównie spółki akcyjne, powstałe z przekształcenia dawnych przedsiębiorstw państwowych. Na kanwie przeprowadzonych badań sformułowano następujące wnioski: 1) efektywność polskich przedsiębiorstw jest skorelowana dodatnio z prawidłowymi procesami organizacyjnego uczenia się; 2) konieczność większego nacisku na uczenie się przedsiębiorstwa nie wiąże się z jego innymi niesprawnościami. Częsta jest bowiem sytuacja, w której ważność parametrów organizacji uczącej się jest większa w przedsiębiorstwach mniej efektywnych. Wyniki badań mogą być cenną wskazówką przy doskonaleniu zarządzania w polskich przedsiębiorstwach. W pracy zostały także omówione zasady: tworzenia organizacji uczącej się, wzmacniania organizacyjnego uczenia się i efektywnego zarządzania wiedzą.