OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23163 archived items

Recent Submissions

Item
Sztuka a integracja. Możliwości i konieczności
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011) Sosnowski, Leszek; Uniwersytet Jagielloński
Pytanie o integrację europejską w aspekcie artystyczno-estetycznym otwiera podobną perspektywę jak pytanie o naturę czasu. Jednak w obu przypadkach pytający nie jest już zdany tylko na intuicję. Zaległości związane z pierwszym problemem nadrabia książka wydana pod redakcją Bohdana Dziemidoka Integracyjna i dezintegracyjna rola artystycznych środków przekazu w kształtowaniu tożsamości narodowej i jednoczeniu Europy, która stała się pretekstem do poniższych uwag.
Item
Sztuka jako świętowanie
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003) Sosnowski, Leszek; Uniwersytet Jagielloński
Art has been a privileged sphere in the sense that it appeales to art-receivers because of its power of taking them outside the sphere of everyday life (commonplaceness) and practicality. For the first time the philosophers of ancient Greece propagated this view. In this paper the Pythagorean and Aristotle’s views are considered; however they have different metaphysical bases, there is some aspect common to theirs aesthetics. In 20th century it is Helmut Kuhn, Hans-Georg Gadamer and Władysław Stróżewski who express similar ideas and convictions about an exceptionality of the meeting between art and man. In the first part of the article (the ancient) notion of “leisure” (scholé) is presented, while in the second one the case of “festival”, Festlichkeit and Eigenzeit is taken into account.
Item
Danto i jego światy. Na marginesie książki Leszka Sosnowskiego
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013) Suchoń, Wojciech; Uniwersytet Jagielloński
Pluralizm w sztuce zakładał fundamentalną raczej transfor-mację artystycznej świadomości; niemal rewolucję w sposo-bie myślenia artystów na temat przyszłości sztuki. Owa transformacja nie zaczęła jeszcze obowiązywać, lecz fakt, że była w ogóle możliwa, oznaczał, że artyści nie byli już dłu-żej przekonani o istnieniu jednego, właściwego, kolejnego kroku w historii sztuki [...]. W 1913 r. malarze mieli wiele opcji – impresjonizm i ekspresjonizm; oczywiście kubizm; także futuryzm; wiele realizmów – ale tylko jedna z nich by-ła prawdziwa. Lecz teraz, w 1981 r., po zaakceptowaniu pluralizmu, każda z opcji jest równie prawdziwa. Nie chodzi o to, że wszystko było historycznie poprawne; historyczna poprawność straciła zastosowanie. Cyt: A. C. Danto Beyond the Brillo Box New York The Noonday Press 1993 s. 218. Przytoczone za: L. Sosnowski Sztuka. Hi-storia. Teoria. Światy Artura Danto Kraków 2007 s. 51.