OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23110 archived items

Recent Submissions

Item
Recepcja twórczości poetek z kręgu Skamandra w liryce wokalnej polskich kompozytorów dwudziestolecia międzywojennego
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2014) Karska, Kinga; Uniwersytet Jagielloński; Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Polscy kompozytorzy okresu dwudziestolecia międzywojennego często sięgali do tekstów współczesnych im poetów. Przykładem tego są przedstawione w artykule dwa cykle pieśni do wierszy poetek z kręgu Skamandra – Rymy dziecięce Karola Szymanowskiego, wykorzystujące twórczość Kazimiery Iłłakowiczówny, oraz Róże dla Safo Feliksa Nowowiejskiego, do których słów dostarczyły liryki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
Item
Muzyczna interpretacja poezji w liryce wokalnej Karola Szymanowskiego
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2013) Karska, Kinga; Uniwersytet Jagielloński
For his whole life Karol Szymanowski wrote in total 120 songs of different genres, for voice and piano as well as for voice and orchestra, both songs within cycles that constitute musical and dramatic entities and single pieces of music. In his work there can be discerned three distinctive periods. The article presents them in view of two scholars, Zofia Helman and Mieczysław Tomaszewski. The former employs the criterion of artistic maturity, describing the three creative periods in Szymanowski’s work as, consecutively, use of existing stylistic norms, creation of own original harmonic-tonal language and turn to objectivity of expression. The latter puts emphasis on the composer’s fascinations and sources of artistic inspiration, analysing the three periods as initial „modernist” (fascination with the West and North of Europe), middle „Mediterranean” (fascination with Orient and the South of Europe) and final „Polish/national” characterized by fascination with Szymanowski’s native folklore, especially from the Kurpie and Podhale regions.