OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23221 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [79]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [184]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [146]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [132]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [348]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Mieczysław Górowski - (Auto)portrety. Plakaty i szkice
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012) Czakon, Dominika; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
M. Górowski, (Auto)portrety. Plakaty i szkice Wydział Form Przemysłowych ASP w Krakowie X 2012.
Item
Body Worlds Gunthera von Hagensa
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012) Czakon, Dominika; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Body worlds. The Original Exhibition of Real Human Bodies Muzeum Nauki i Przemysłu w Chicago III-IX 2011.
Item
Tradycja a rozumienie sztuki w filozofii Hansa-Georga Gadamera
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013) Czakon, Dominika; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Artykuł jest wprowadzeniem do zagadnienia tradycji obecnego w refleksji H.-G. Gadamera. Autorka analizuje tradycję z uwagi na jej związki ze sztuką. W pierwszej części tekstu pojęcie tradycji zostaje opisane na tle całokształtu poglądów filozofa. Autorka przedstawia tradycję w powiązaniu z kolejno: rozumieniem, doświadczeniem hermeneutycznym, świadomością efektywnodziejową, horyzontem, autorytetem, przesądem. Druga część artykułu to opisanie sztuki jako doświadczenia tradycji. Propozycja Gadamera interpretowana jest jako ewentualne rozwiązanie problemu współczesnej kultury; służy ukazaniu dróg wyjścia z kryzysu, który polegać ma na postępującym niezrozumieniu człowieka i otaczającego go świata, także świata sztuki.
Item
Sztuka a integracja. Możliwości i konieczności
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011) Sosnowski, Leszek; Uniwersytet Jagielloński
Pytanie o integrację europejską w aspekcie artystyczno-estetycznym otwiera podobną perspektywę jak pytanie o naturę czasu. Jednak w obu przypadkach pytający nie jest już zdany tylko na intuicję. Zaległości związane z pierwszym problemem nadrabia książka wydana pod redakcją Bohdana Dziemidoka Integracyjna i dezintegracyjna rola artystycznych środków przekazu w kształtowaniu tożsamości narodowej i jednoczeniu Europy, która stała się pretekstem do poniższych uwag.
Item
Sztuka jako świętowanie
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003) Sosnowski, Leszek; Uniwersytet Jagielloński
Art has been a privileged sphere in the sense that it appeales to art-receivers because of its power of taking them outside the sphere of everyday life (commonplaceness) and practicality. For the first time the philosophers of ancient Greece propagated this view. In this paper the Pythagorean and Aristotle’s views are considered; however they have different metaphysical bases, there is some aspect common to theirs aesthetics. In 20th century it is Helmut Kuhn, Hans-Georg Gadamer and Władysław Stróżewski who express similar ideas and convictions about an exceptionality of the meeting between art and man. In the first part of the article (the ancient) notion of “leisure” (scholé) is presented, while in the second one the case of “festival”, Festlichkeit and Eigenzeit is taken into account.
Browse by
Selected filters: