OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22966 archived items

Recent Submissions

Item
Narracje fantastyczne
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2017) Maj, Krzysztof M.; Olkusz, Ksenia; Ośrodek Badawczy Facta Ficta; Uniwersytet Jagielloński
Książka "Narracje fantastyczne" pod wspólną redakcją Kseni Olkusz i Krzysztofa M. Maja jest piątym tomem serii „Perspektywy Ponowoczesności”, zbierającym na blisko siedmiuset stronach trzydzieści tekstów naukowych rozpatrujących szeroko pojętą fantastykę z perspektywy ponowoczesnej, transdyscyplinarnej i światocentrycznej zarazem. Tom Narracje fantastyczne to zbiór studiów poświęconych ważnym współczesnym zjawiskom obecnym w literaturze, filmie, grach komputerowych i szeroko rozumianym świecie kultury. Wśród jego wielu zalet wymienić należy na pierwszym miejscu opracowanie mocnych podstaw teore­tycznych. Autorzy podważają paradygmat tekstocentryczny i opisują zjawisko zwrotu światocen­trycznego, przekonująco je udokumentowując. Przedstawione w tomie studia pozwalają nie tylko usytuować współczesne narracje fantastyczne na tle przemian światopoglą­dowych, teorii filozofi­cznych i kulturowych, ale zarazem ukazać ich wyraźne powiązania z namy­słem nad ponowocze­snością. Książka zaleca się także – między innymi – ważnymi głosami na te­mat sporów wokół współczesnego kanonu fantastyki, rozważaniami poświęconymi figurze cybor­ga w świetle teorii posthumanistycznych czy zagadnieniu transfikcjonalności. Zgodnie z przyjętą ramą światocen­tryczną w osobnej części tomu znajdziemy studia na temat przestrzeni: głównie miasta i społe­czeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem problemu utopii, a także rozprawy, któ­rych autorzy skoncentrowali się na kwestiach temporalnych (tu m.in. historie alternatywne). Roz­ległe spektrum badanych problemów dopełnione zostało przez – poparte gruntownymi analizami – interpretacje zjawisk obecnych w wielu mediach. Należy z całym przekonaniem stwierdzić, że tom oddawany do rąk czytelnika stanowi cenną inicjatywę badawczą. — z recenzji prof. dr hab. Anny Łebkowskiej (Uniwersytet Jagielloński)
Item
Czym są gnostyckie dystopie? Refleksja nad gnostycką wizją świata w badaniach nad dystopiami
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2017) Kwiatkowski, Fryderyk; Uniwersytet Jagielloński
The inquiry delivered in Fryderyk Kwiatkowski’s chapter of possible affinities between ancient gnosticism and utopian/dystopian texts has not been performed in comparative studies. The aim of the paper is therefore to demonstrate that the gnostic thought is replete with notions that may have served as the pre-modern source of the constructive characteristics present in utopias and dystopias. Kwiatkowski examines the Hollywood film “Dark City” (1998) as the primary case study for his investigative research. Other sources of his substantive research include American films, for instance “The Matrix” (1998), “The Truman Show” (1998) “Pleasantville” (1998), and “Equilibrium” (2002). Kwiatkowski coins the notion of the “gnostic dystopia” and classifies his research sources as the cinematic exemplifications for the term. Kwiatkowski shows how the concept can be referred to classic dystopias in which structural and narrative traits are consistent with the gnostic thought.
Item
Groza systemowej niewiedzy. O dystopijnej rzeczywistości "Przeglądu Końca Świata" Miry Grant
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016-08-24) Maj, Krzysztof M.; Ośrodek Badawczy Facta Ficta; Uniwersytet Jagielloński
In the chapter Horror of the Systemic Unawareness. On A Dystopian Reality of Mira Grant’s “Newslfesh” Krzysztof M. Maj invites a Foucauldian reading of the epony-mous fear of being unaware of the truth about the “founding lie” of dystopian socio-stasis. While doing so, he proceeds with an analysis of the basic components of dysto-pian narrative, pondering on the subtle relationships between the so-called young adult dystopias, postapocalyptic lore, and “political technology of the body”—with the latter being an ultimate tool of authoritatian control observed in Newsflesh trilogy. Simultaneously, the chapter serves as a concise introduction to contemporary world-centered dystopian narratives, greatly inspired by a deconstructive approach to utopian and dystopian studies, with a particular emphasis on the subversion of metaphysical paradigms and binary oppositions, critique of logocentrism and panopticism, or dis-semination of power/knowledge. Finally, Maj argues that the state of unawareness may be both a curse and a blessing in a dystopian reality—a curse, as it strikes fear into the hearts of subdued citizens who learn thereby to be afraid of any rebellious activities, and a blessing, as it may inspire a strong individual to overcome their fear and challenge the reign of oppressive authorities.
Item
Świat mody — świat zombie, czyli opowieść o Zombie Boyu, modelkach, modelach i nas, konsumentach
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016) Wójciak, Michał; Uniwersytet Jagielloński
Zombies, much like vampires, are one of the most frequently used figures in popular culture at the dawn of the 21st Century. One can also observe this motif in the fashion industry, where it is based in mechanisms used to incite controversy. The starting point for the chapter The World of Fashion–The World of Zombies: A Story about Zombie Boy, Models and Us Consumers by Michał Wójciak is an analysis of selected photo shoots and fashion shows for the presence of iconographic elements from nar-rative films about the living dead. A broad array of cultural contexts is cited, including the aesthetics of imaging death in the Middle Ages as well as punk counterculture. The undead character is also treated as a metaphor for the world of fashion, where values like uniqueness and identification collide. On the other hand, the category of the epidemic allows us to look critically at the phenomenon of the spread of trends as a part of the capitalist system that is based on surplus production and unlimited con-sumption.
Item
Les Revenants, czyli francuska odpowiedź na amerykańskie zombie
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016) Prokopowicz, Lidia; Uniwersytet Jagielloński
In the chapter Les Revenants—A French Response to an American Zombie?, Lidia Prokopowicz presents a discussion of the eponymous TV series Les Revenants (2012-) aimed at analysing and interpreting the production as well as attempting to answer the question posed in the title. The creators of Les Revenants are seeking to develop original solutions that offer a real chance of making an impact on the psyche of the viewer to whom the series is addressed. Les Revenants is a kind of game between the story and its recipient that can bring a new quality to the discourse on zombies. A re-view of productions such as Les Revenants (Robin Campillo 2004), Låt den rätte komma in (Tomas Alfredson 2010), Higurashi no naku koro ni (Studio Deen 2006-2007) and also The Walking Dead (2010-), Dead Set (2008), and Contracted (2013) invites a further reflection on the magical closed space and the local community’s re-action to the contact with the supernatural.