Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Narracje fantastyczne
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2017) Maj, Krzysztof M.; Olkusz, Ksenia; Ośrodek Badawczy Facta Ficta; Uniwersytet Jagielloński
Książka "Narracje fantastyczne" pod wspólną redakcją Kseni Olkusz i Krzysztofa M. Maja jest piątym tomem serii „Perspektywy Ponowoczesności”, zbierającym na blisko siedmiuset stronach trzydzieści tekstów naukowych rozpatrujących szeroko pojętą fantastykę z perspektywy ponowoczesnej, transdyscyplinarnej i światocentrycznej zarazem. Tom Narracje fantastyczne to zbiór studiów poświęconych ważnym współczesnym zjawiskom obecnym w literaturze, filmie, grach komputerowych i szeroko rozumianym świecie kultury. Wśród jego wielu zalet wymienić należy na pierwszym miejscu opracowanie mocnych podstaw teore­tycznych. Autorzy podważają paradygmat tekstocentryczny i opisują zjawisko zwrotu światocen­trycznego, przekonująco je udokumentowując. Przedstawione w tomie studia pozwalają nie tylko usytuować współczesne narracje fantastyczne na tle przemian światopoglą­dowych, teorii filozofi­cznych i kulturowych, ale zarazem ukazać ich wyraźne powiązania z namy­słem nad ponowocze­snością. Książka zaleca się także – między innymi – ważnymi głosami na te­mat sporów wokół współczesnego kanonu fantastyki, rozważaniami poświęconymi figurze cybor­ga w świetle teorii posthumanistycznych czy zagadnieniu transfikcjonalności. Zgodnie z przyjętą ramą światocen­tryczną w osobnej części tomu znajdziemy studia na temat przestrzeni: głównie miasta i społe­czeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem problemu utopii, a także rozprawy, któ­rych autorzy skoncentrowali się na kwestiach temporalnych (tu m.in. historie alternatywne). Roz­ległe spektrum badanych problemów dopełnione zostało przez – poparte gruntownymi analizami – interpretacje zjawisk obecnych w wielu mediach. Należy z całym przekonaniem stwierdzić, że tom oddawany do rąk czytelnika stanowi cenną inicjatywę badawczą. — z recenzji prof. dr hab. Anny Łebkowskiej (Uniwersytet Jagielloński)
Item
Świat mody — świat zombie, czyli opowieść o Zombie Boyu, modelkach, modelach i nas, konsumentach
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016) Wójciak, Michał; Uniwersytet Jagielloński
Zombies, much like vampires, are one of the most frequently used figures in popular culture at the dawn of the 21st Century. One can also observe this motif in the fashion industry, where it is based in mechanisms used to incite controversy. The starting point for the chapter The World of Fashion–The World of Zombies: A Story about Zombie Boy, Models and Us Consumers by Michał Wójciak is an analysis of selected photo shoots and fashion shows for the presence of iconographic elements from nar-rative films about the living dead. A broad array of cultural contexts is cited, including the aesthetics of imaging death in the Middle Ages as well as punk counterculture. The undead character is also treated as a metaphor for the world of fashion, where values like uniqueness and identification collide. On the other hand, the category of the epidemic allows us to look critically at the phenomenon of the spread of trends as a part of the capitalist system that is based on surplus production and unlimited con-sumption.
Item
Les Revenants, czyli francuska odpowiedź na amerykańskie zombie
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016) Prokopowicz, Lidia; Uniwersytet Jagielloński
In the chapter Les Revenants—A French Response to an American Zombie?, Lidia Prokopowicz presents a discussion of the eponymous TV series Les Revenants (2012-) aimed at analysing and interpreting the production as well as attempting to answer the question posed in the title. The creators of Les Revenants are seeking to develop original solutions that offer a real chance of making an impact on the psyche of the viewer to whom the series is addressed. Les Revenants is a kind of game between the story and its recipient that can bring a new quality to the discourse on zombies. A re-view of productions such as Les Revenants (Robin Campillo 2004), Låt den rätte komma in (Tomas Alfredson 2010), Higurashi no naku koro ni (Studio Deen 2006-2007) and also The Walking Dead (2010-), Dead Set (2008), and Contracted (2013) invites a further reflection on the magical closed space and the local community’s re-action to the contact with the supernatural.
Item
Apokalipsa zombie jako karnawał: odczytanie narracji o żywych trupach w kluczu Bachtinowskim
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016) Mikołajski, Maciej; Uniwersytet Jagielloński
In the chapter Zombie Apocalypse as A Carnival: Reading Living Dead Narratives in the Bakhtinian Context, Maciej Mikołajski ponders the origin of the zombie discourse. He argues that zombies cannot be derived solely from the Haitian voodoo cult due to the fact that there are too many radical differences between Haitian and contemporary representations of zombies. The article shows that the roots of the zombie discourse in its present form come from various discourses of the Middle Ages, especially the late Middle Ages’ carnival discourse. Using methods given by Mikhail Bakhtin in his Rab-elais and His World, the author shows various similarities between the carnival and the zombie apocalypse, so