Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Music as a Tool for Self-Realization in Chinese Culture: Based on the Practice of Playing the Guqin
(David Publishing Company, 2015-04) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Music has always held an important place in Chinese culture and it has been deeply related to philosophy for ages. In fact, one could say it played a key role in creating Chinese culture and civilisation. It could be assumed that one of the most important concepts of this culture—the Harmony—has its roots in music-making practice and musical terminology. Music was very strongly related to the official social ideology/philosophy of the empire, the Confucianism. As an integral part of the rituals, it became one of the elements ensuring social order. Besides its social/global function, music was an issue of great importance in the practice of achieving one’s personal excellence. There is a strong correlation between music and the Chinese idea of a sage, which in the Middle Kingdom is associated with the sense of hearing (not with sight, as it is in the Mediterranean tradition). The musical instrument guqin became an inalienable attribute of a sage and the practice of playing this instrument became a way to wisdom, allowing to improve one’s cognition and action. This paper will present the relations between playing the qin, philosophy, and learning wisdom.
Item
Koncepcja sztuki w klasycznym konfucjanizmie.
(Instytut Filozofii UJ, 2014) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Sztuka i filozofia w Chinach związane są ze sobą mocno i od dawna. Jak twierdzą badacze sztuki, trudno odnaleźć w chińskich archiwach pisma nawiązujące do innych przykładów działalności artystycznej, niż działalność filozofów. Sztuka bowiem, była jedną z praktyk jakim oddawali się filozofowie. Te dwa fenomeny ludzkiej działalności związane są ze sobą co najmniej od czasów najważniejszego filozofa Chin – Konfucjusza. W artykule przedstawiam konfucjańską koncepcję sztuki , wykształconą w klasycznym (czyli starożytnym) okresie filozofii chińskiej.
Item
4'33'' a daoistyczna koncepcja "Muzyki bez Dźwięku"
(Akademia Muzyczna w Krakowie, 2014) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński
Na temat utworu 4'33 Johna Cage napisano już bardzo wiele analiz. W zachodnim kręgu kulturowym, utwór muzyczny w którym nie wykonuje się żadnych dźwięków jest swoistym wyzwaniem i wydarzeniem. Nie proponując w zasadzie nowej interpretacji chciałbym przedstawić, wydającą się korespondować z eksperymentem Cage'a, koncepcję Muzyki poza Dźwiękiem, w której dźwięki są swoistym „naddatkiem” do samego znaczenia muzyki i jej „niebrzmiącego” źródła. Koncepcja ta powstała w ramach chińskiej filozofii daoistycznej i ma do tej pory znaczący wpływ na muzykę i sztukę Dalekiego Wschodu. Na koniec zaproponuję rozważenie w jaki sposób ta koncepcja mogła dotrzeć do Johna Cage.
Item
Spontaneous Expression and Spontaneous Improvisation: What Contemporary Improvising Artists Can Learn from Chinese Artist-Philosophers.
(Uniwersytet Jagielloński, 2014) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Spontaneous expression is a unique method of artistic creation that emerged from within a circle of Chinese Confucian scholar-philosophers for whom artistic creation complemented their philosophical activities. Free improvisation is a new phenomenon of the European art scene. It is typified by spontaneous, often ad hoc creation, without prior preparation of the act or the object. I want to illustrate the similarities in the strategies of creation between ‘spontaneous expression’ and ‘free improvisation’ and the extent to which the philosophical foundations and resulting strategies of the former can be used in the latter, demonstrating the philosophical basis for this artistic discipline. I will primarily consider the mind of the creator, and justify the thesis that the state of mind, or mental attitude, necessary for the practice of spontaneous expression could be useful in the development of the practice of free improvisation in contemporary art (European art here would be inaccurate). A ‘method without method’ built on the basis of Chinese philosophy can help generate a strategy to develop and improve the skills of improvisation among contemporary European artists and contribute to the development of a contemporary philosophy of free improvisation. It is my opinion that these are fields that lie fallow. This would be an attempt to adapt the strategy of creation borne of original Chinese philosophy to contemporary artistic activities and aesthetic studies: a kind of transcultural bridge.