Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Sztuka z ducha natury. Kartezjusz wobec estetyki
(Uniwersytet Jagielloński, 2011) Sosnowski, Leszek; Uniwersytet Jagielloński
Konsekwencją zabsolutyzowanej teorii bytu jest odpowiadająca jej aksjologia, przyjmująca istnienie wartości absolutnej. Taka wartość jest wezwaniem i wyzwaniem zarazem: wezwaniem poznawczym i wyzwaniem artystycznym. Artysta każdorazowo odtwarza swoim dziełem epistemologiczną sytuację demiurga; różni ich tylko zakres mocy kreacyjnych: demiurg stwarza dosłownie, artysta symbolicznie.
Item
Sztuka. Twórczość. Artysta. Wybór pism z filozofii ekspresji
(Collegium Columbinum, 2011) Sosnowski, Leszek; Uniwersytet Jagielloński
Przedstawiona czytelnikowi książka zawiera tłumaczenia ośmiu fragmentów dzieł, autorstwa współczesnych filozofów; są to: Bernard Bosanquet, Robin G. Collingwood, Benedetto Croce, Curt J. Ducasse, DeWitt H. Parker, David W. Prall, Louis A. Reid i George Santayana. W obszarze ich szerokich zainteresowań badawczych znalazła się również sztuka. Wyrażane przez nich sądy estetyczno-filozoficzne jednoczy wspólna cecha, wszyscy bowiem uznają kategorię ekspresji za najważniejszą, lub jedną z głównych, w charakterystyce dzieła sztuki. Mimo jednak podobnego punktu wyjścia, ich stanowiska różnicują się odpowiednio do podstaw filozoficznych, na których wspierają się ich poglądy estetyczne.