OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23002 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [0]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [181]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [141]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [126]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [291]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Droga do gwiazd i z powrotem
(Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2013) Brożyński, Paweł; Uniwersytet Jagielloński
Współczesne teorie globalizacji koncentrują się przede wszystkim na politycznych relacjach jako sumie napięć, konfliktów oraz zależności ulokowanych na Ziemi. Jednak w wieku XX, a szczególnie około połowy wieku, relacje te zapośredniczane były przez fantazmatyczną, bądź jak najbardziej realną perspektywę kosmiczną. Glob, a wraz z nim sytuacja polityczna, zyskiwały swój sens i znaczenie za pośrednictwem wizji transglobalnego podboju – potencjalnego sukcesu politycznego na niewyobrażalną do tej pory skalę. Tym samym Ziemia i to, co się na niej wydarza, zyskało w pewnych momentach status peryferyjny, wobec wielkiego Wydarzenia jakim był podbój kosmosu. Przedmiotem artykułu jest próba naszkicowania dwubiegunowego ruchu, polegającego na wprowadzaniu i wycofywaniu perspektywy kosmicznej, w zachodzących na siebie przestrzeniach sztuki i polityczności w wieku XX i na początku wieku XXI.
Item
Art Training
(Fundacja SPLOT, 2012) Seweryn, Beata; Nawratek, Krzysztof; Piotrowski, Piotr; Brożyński, Paweł; Uniwersytet Jagielloński
Art Training jest podsumowaniem projektu, którego tematem i miejscem realizacji stała się przestrzeń publiczna miasta, rozumiana jako naturalny obszar działania obywateli i dobro wspólne. Wykorzystując zastane warunki wybranego miejsca, zaproszeni przez nas artyści opracowali gry, które zawierają krytyczne spojrzenie na wybrany aspekt funkcjonowania metropolii (Wrocławia, Kijowa i Krakowa). Przedmiotem ich analiz jest kwestia realnego wpływu sztuki na rzeczywistość oraz możliwość animowania zmian społecznych poprzez zachęcenie mieszkańców do aktywnego działania w obszarze miasta oraz szerzej — przestrzeni publicznej. Dystrybuowane w formie plakatów i pocztówek scenariusze gier niosą w sobie potencjał performatywny i partycypacyjny. Za ich pomocą chcieliśmy uruchomić geny współdziałania i samoorganizacji, odpowiedzialne za poziom zaangażowania i partycypacji w sferze publicznej.
Item
Upodmiotowienie obrazu jako funkcja integracyjna
(Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2011) Brożyński, Paweł; Uniwersytet Jagielloński
Propozycją tekstu wyjaśnienie „żyjącego”, „quasi-podmiotowego” czy wreszcie „upodmiotowionego” obrazu jako jednego z gwarantów integralności podmiotu. Badanie domniemanej podmiotowości obrazu, i szerzej dzieła sztuki, jest nie czym innym jak badaniem dyskursu o obrazie i dziele sztuki. Różnorodne sposoby przyznawania obrazowi podmiotowości można spróbować wyjaśnić jako działania na rzecz jego integracji oraz ochrony przed podobnym rozpadem podmiotu odbiorcy. Przypisanie obrazowi cech podmiotowych sprzyja, czy wręcz umożliwia ugruntowanie języka komunikacji na linii odbiorca-obraz, choć już nie koniecznie na linii twórca-odbiorca. Upodmiotowienie obrazu można rozpatrywać również jako próbę odroczenia, odsunięcia sytuacji spotkania podmiotu z obrazem jako pasywnym, martwym przedmiotem. W sytuacji tej podmiot rozpływa się, zostaje wyłączony lub może przechodzić w przedmiot. Alternatywą dla podmiotowo-przedmiotowego myślenia o relacji odbiorca-dzieło sztuki, może być koncepcja „(nie)tożsamości” zaproponowana w Tako rzecz Zaratustra Nietzschego, a zinterpretowana przez Petera Sloterdijka jako: teoria spenetrowanej penetracji, etyka przelewania się i wchodzenia w innego, logika absorpcji i ponownego wypromieniowywania.
Browse by
Selected filters: