OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22936 archived items

Recent Submissions

Item
Różyczka oddana Jolancie Słobodzian
(2017) Koryciński, Mariusz; Uniwersytet Warszawski
Mariusz Koryciński przedstawia w eseju "Różyczka oddana Jolancie Słobodzian" sylwetkę polskiej edukatorki i reżyserki filmowej oraz założenia, które przyświecały w tworzeniu monografii "80s Again!". Zastanawia się również nad specyfiką lat 80. jako epoki w kulturze XX wieku.
Item
Ucieczka w kino? Japiszońskie noce, innocent noirball i nowy klasycyzm
(Klub Filmowy im. Jolanty Słobodzian, 2017) Koryciński, Mariusz; Uniwersytet Warszawski
Mariusz Koryciński w artykule "Ucieczka w kino? Japiszońskie noce, innocent noirball i nowy klasycyzm" opisuje kilka podobnych, choć przez różnych badaczy inaczej nazywanych, nurtów kina lat 80. XX wieku. Zwraca uwagę, że wiele produkcji do nurtów tych zaliczanych – na przykład "Ucieczkę w noc" Johna Landisa i "Po godzinach" Martina Scorsese – może łączyć nie tylko bohater-japiszon, ale także nawiązywanie do historii kina oraz osadzenie fabuł nocą. Autor przywołuje w tym kontekście dwa polskie dzieła: "Ćmę" – film Tomasza Zygadły, oraz "Nocną korektę" – niezrealizowaną nowelę Jolanty Słobodzian i Marka Kreutza. Koryciński zastanawia się także, czy opisywane przez niego filmy odzwierciedlają – jak chcą niektórzy komentatorzy – kryzysy epoki, w której powstały. W tym celu przywołuje produkcje z innych dekad XX wieku ("Ulica", "Ewa chce spać", "Noc", "Oczy szeroko zamknięte") – porównując ich recepcję z recepcją analizowanych przez niego nurtów kina lat 80. Następnie, odwołując się do kryminału "Drugie dno" Dominika Damiana, łączy podejmowane wątki, proponując nowe odczytanie ówczesnego kina – przez kategorię klasycyzmu filmowego.