OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
22962 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [0]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [181]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [132]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [2]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [126]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [291]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Różyczka oddana Jolancie Słobodzian
(2017) Koryciński, Mariusz; Uniwersytet Warszawski
Mariusz Koryciński przedstawia w eseju "Różyczka oddana Jolancie Słobodzian" sylwetkę polskiej edukatorki i reżyserki filmowej oraz założenia, które przyświecały w tworzeniu monografii "80s Again!". Zastanawia się również nad specyfiką lat 80. jako epoki w kulturze XX wieku.
Item
PRL-owski teatr absurdu, czyli jak Witkacy stał się kobietą
(2017) Jabłońska, Aneta; Uniwersytet Warszawski
Aneta Jabłońska w artykule "PRL-owski teatr absurdu, czyli jak Witkacy stał się kobietą" opisuje nie tylko recepcję twórczości pisarza i malarza Stanisława Ignacego Witkiewicza w latach 80., lecz także cały szereg czynników politycznych, które doprowadziły do powtórnego pochówku autora "Szewców". Jabłońska zauważa, że to nastroje polityczne decydowały o sposobie postrzegania dzieła Witkacego. Jako przykład podaje, że jeszcze w 1984 roku władze PRL-u nie miały najmniejszej ochoty włączyć w publiczny dyskurs obywatelskiej organizacji – Towarzystwa im. Stanisława Ignacego Witkiewicza. Sytuacja zmieniła się zaledwie cztery lata później, kiedy polscy politycy dołożyli wszelkich starań (między innymi kontaktowali się z moskiewskimi władzami, ambasadorami, konsulatem polskim i ukraińskim), aby sprowadzić zwłoki Witkacego, pochowanego w Jeziorach na Ukrainie, do Polski i wyprawić mu uroczysty pogrzeb w Zakopanem. Jabłońska zastanawia się również nad przyczynami samobójczej śmierci Witkiewicza. Jedną z nich były antytotalitarne przekonania pisarza, który panicznie bał się niewoli rosyjskiej. Autorka artykułu próbuje odpowiedzieć na pytanie, dlaczego władza wybrała właśnie Witkacego na symbol pisarza narodowego.
Item
Wrocławskie organizacje opozycyjno-kontrkulturowe a powstanie Pomarańczowej Alternatywy
(2017) Zybrant, Robert; Uniwersytet Warszawski
Robert Zybrant w artykule "Wrocławskie organizacje opozycyjno-kontrkulturowe a powstanie Pomarańczowej Alternatywy" najpierw zwięźle kreśli sytuację polityczną w Polsce na początku lat 80., później zastanawia się nad specyfiką Wrocławia (miasta położonego nieopodal granic z Niemcami i ówczesną Czechosłowacją) oraz działających na jego terenie ośrodków kulturalnych (Teatr Grotowskiego). Autor artykułu charakteryzuje również wybrane organizacje opozycyjno-kontrkulturowe, zwracając uwagę na specyfikę przygotowywanych przez nie happeningów. Istota tych wydarzeń sprowadzała się najczęściej do wyśmiania władzy przez odwołanie się na przykład do mechanizmów propagandy. Z artykułu wyłania się obraz niezależnej, aktywnej części społeczeństwa, pomysłowej zarówno jeśli chodzi o kwestie organizacyjne, jak i artystyczne, przede wszystkim zaś niezwykle nowatorskiej. Opisane przez Zybranta czynniki umożliwiły wykształcenie się Pomarańczowej Alternatywy: ogólnopolskiego ruchu happeningowego, ośmieszającego absurdy PRL-u.
Browse by
Selected filters: