Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
„Dobry wieczór, Londynie…” Społeczno-polityczna rewolucja w komiksowych kadrach na przykładzie powieści graficznej V jak Vendetta Alana Moore’a i Davida Lloyda
(2017) Lewandowski, Wojciech; Uniwersytet Warszawski
Wojciech Lewandowski pisze w artykule >>'Dobry wieczór, Londynie…' Społeczno-polityczna rewolucja w komiksowych kadrach na przykładzie powieści graficznej "V jak Vendetta"<< o krytyce totalitaryzmu w postaci komiksu. Autor na początku przedstawia periodyzację historii komiksu od końca XIX wieku oraz podkreśla znaczenie Brytyjczyków w rozwoju powieści graficznej. Wskazuje także moment, w którym twórcy dostrzegli potencjał powieści graficznej jako medium politycznie zaangażowanego. Rysownicy i scenarzyści zaczęli komentować czasy – w których żyli – na różne sposoby, między innymi poprzez krytykę polityków oraz propagowanie określonych postaw społecznych, a komiksy stały się narzędziem politycznej agitacji. Lewandowski przypomina o znaczeniu lat 80. XX wieku jako okresu dojrzewania medium. Wtedy właśnie zaczyna ukazywać się choćby cykl "Strażnicy" Moore’a i Gibbonsa, uznawany nie tylko za jedną z najważniejszych powieści graficznych, ale także za jedną z najważniejszych powieści w ogóle (na przykład według „Time’a”). Autor tekstu skupia się jednak na innym komiksie Moore’a pt. "V jak Vendetta", analizując go pod kątem ukazywania społecznej rewolucji oraz indywidualnego buntu przeciw totalitarnemu zniewoleniu.
Item
The Rutles, Medusa, Spinal Tap – lata 80. i muzyczne mockumentary
(2017) Brenda-Mańkowska, Adriana; Uniwersytet Warszawski
To, że zarówno kultura popularna, jak i kultura niezależna rządzą się podobnymi, często analogicznymi schematami, zdaje się potwierdzać artykuł Adriany Brendy-Mańkowskiej zatytułowany "The Rutles, Medusa, Spinal Tap – lata 80. i muzyczne mockumentary". Autorka bierze w nim na warsztat filmy należące do nurtu mockumentary, mającego z założenia parodiować filmy dokumentalne. Brenda-Mańkowska zwraca także uwagę na sposoby kreowania bohaterów wybranych dzieł. W jej ujęciu mockumentary lat 80. pozwalają na badanie recepcji artystów tworzących nie tylko w dziewiątej dekadzie XX wieku (jak Madonna), lecz także w dekadach ją poprzedzających (jak The Beatles). Ponadto autorka stawia tezę, że analizowane przez nią filmy odzwierciedlają zmiany związane z cielesnością i seksem, jakie zaszły w latach 80. Jej analiza może stanowić także wstęp do badania paradokumentów z lat 90., których popularność w kolejnej dekadzie będzie wzrastać od czasu premiery "Blair Witch Project".
Item
Różyczka oddana Jolancie Słobodzian
(2017) Koryciński, Mariusz; Uniwersytet Warszawski
Mariusz Koryciński przedstawia w eseju "Różyczka oddana Jolancie Słobodzian" sylwetkę polskiej edukatorki i reżyserki filmowej oraz założenia, które przyświecały w tworzeniu monografii "80s Again!". Zastanawia się również nad specyfiką lat 80. jako epoki w kulturze XX wieku.