OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
22936 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [0]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [181]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [132]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [2]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [126]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [284]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Wyjaśnianie polskiego kryzysu konstytucyjnego. Raport z systematycznej analizy piśmiennictwa
(2024-02-21) Kaleta, Krzysztof J.; Pichlak, Maciej; Nawacka, Agata; Uniwersytet Warszawski; Uniwersytet Wrocławski
Przedmiotem raportu jest analiza formułowanych w piśmiennictwie naukowym wyjaśnień polskiego kryzysu konstytucyjnego po 2015 r. Raport przedstawia systematyczną prezentację oraz krytyczną ocenę formułowanych w literaturze poglądów na temat przyczyn i uwarunkowań kryzysu. W badaniu posłużono się metodą systematycznego przeglądu literatury (systematic literature review) umożliwiającej przegląd literatury badawczej przy użyciu systematycznych, jasno wyartykułowanych i możliwych do weryfikacji metod. Wyniki badania stanowią przyczynek do refleksji zarówno nad specyfiką dyskursu konstytucyjnego prowadzonego wokół problematyki kryzysu praworządności w Polsce, jak i stanem praktyki konstytucyjnej, która ukształtowała się w Polsce po 1989 r.
Item
Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją
(Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2024) Pisula, Ewa; Płatos, Mateusz; Banasiak, Anna; Danielewicz, Dorota; Gosztyła, Tomasz; Podgórska-Jachnik, Dorota; Pyszkowska, Anna; Rumińska, Aleksandra; Winczura, Barbara; Uniwersytet Śląski w Katowicach; Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie; Uniwersytet Rzeszowski; Uniwersytet Warszawski; Uniwersytet Łódzki; Uniwersytet Wrocławski
Neuroróżnorodność to zjawisko coraz wyraźniej obecne w życiu społecznym. Jego istotę stanowi zróżnicowanie ludzkiej populacji pod względem przebiegu rozwoju i działania mózgu oraz związanych z tym sposobów doświadczania świata i funkcjonowania w szkole, na uczelni, w pracy czy związkach interpersonalnych. Źródłami tej różnorodności są zarówno zmienność genetyczna, jak i czynniki środowiskowe. Szacuje się, że do grupy osób ze zdiagnozowaną neuroatypowością należy około 15–20% populacji, w tym osoby w spektrum autyzmu, z ADHD/ADD (attention-deficit/hyperactivity disorder / attention deficit disorder), dysleksją, dyskalkulią, dyspraksją czy zespołem Tourette’a (Doyle, 2020). Osób niezdiagnozowanych, przejawiających jednak neuroatypowe charakterystyki w stopniu istotnie wpływającym na ich sytuację, może być znacznie więcej. Świadomość istnienia neuroróżnorodności i wiedza na jej temat otwierają nowe perspektywy w sposobie myślenia o innych ludziach i relacjach społecznych, a nierzadko także o sobie samym. Koncept neuroróżnorodności uwalnia od czysto medycznego ujmowania spektrum autyzmu, ADHD, specyficznych trudności w uczeniu się i innych tego typu zjawisk. W zamian uwypukla znaczenie, jakie ma dostosowanie środowiska do różnorodnych indywidualnych potrzeb, oraz wskazuje rolę, jaką to dostosowanie odgrywa w kontekście rozwoju i realizacji życiowych zamierzeń poszczególnych osób, a w efekcie – celów i procesów społecznych.
Item
Мова в суспільстві: семантика, синтактика, прагматика. Частина ІI
(Wydawnictwo IKRiBL Stowarzyszenie Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich, 2022) Jóźwikiewicz, Przemysław; Matsyuk, Halyna; Mytnik, Irena; Uniwersytet Wrocławski; Львівський національний університет імені Івана Франка; Uniwersytet Warszawski
Monografia pt. Мова в суспільстві: семантика, синтактика, прагматика/ Language in society: semantics, syntax, pragmatics, red. I. Mytnik, H. Matsyuk, P. Jóźwikiewicz, cz. 2 powstała w wyniku projektu naukowego realizowanego w ramach porozumienia o współpracy pomiędzy Uniwersytetem Warszawskim, Wrocławskim i Lwowskim, które zostało zawarte przez rektorów tych uczelni w 2021 r. Jest to praca zbiorowa, którą współtworzą znani w środowisku ukrainistycznym badacze z Ukrainy, Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Japonii. Monografia została poświęcona szerokiej sferze funkcjonowania języka w społeczeństwie w synchronii i diachronii, w perspektywie społecznej, kulturowej i politycznej. Przedstawia aktualne zagadnienia i najnowsze tendencje w rozwoju języka ukraińskiego, uwzględnia nowe rozwiązania metodologiczne. Poddane analizie zagadnienia teoretyczne i praktyczne zostały przedstawione we Wstępie „O potencjale poznawczym językoznawstwa”, pięciu rozdziałach: „Zapotrzebowanie społeczne na badania i naukę języka ukraińskiego” , „Teoretyczne podstawy rekonstrukcji lingwistycznej język – społeczeństwo”, „Funkcjonowanie języka w dobie przemian społeczno-politycznych”, „Język i kontakty międzykulturowe”, „Język i tożsamość” i we Wnioskach końcowych.
Browse by
Selected filters: