OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22962 archived items

Recent Submissions

Item
Potwór w ludzkiej skórze. Groza, lęk i niepokój w filmie Wściekły Romana Załuskiego
(Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej "Trickster", 2016) Dudziński, Robert; Uniwersytet Wrocławski
Artykuł stanowi próbę odczytania filmu Wściekły (R. Załuski, 1979) w kontekście cech gatunkowych thrillera. Autor wskazuje na rządzącą filmem prymarną zasadę (próbę wywołania w widzach poczucia lęku i niepokoju) oraz na podporządkowane jej aspekty produkcji (tematykę, strukturę fabularną, chwyty narracyjne). Dodatkowo artykuł analizuje zewnętrzne determinanty, które zadecydowały o określonym kształcie filmu i dostarczyły jego twórcom inspiracji: narastające wówczas w polskim społeczeństwie poczucie kryzysu; sprawę seryjnego mordercy Zdzisława Marchwickiego oraz popularne wówczas teorie psychiatry Antoniego Kępińskiego.
Item
Zrozumieć Wiedźmina. Film i serial Marka Brodzkiego a polska kinematografia przełomu wieków
(Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej "Trickster", 2015) Dudziński, Robert; Uniwersytet Wrocławski
Artykuł stanowi analizę filmowej adaptacji opowiadań Andrzeja Sapkowskiego pt. Wiedźmin (reż. Marek Brodzki, 2001). Autor opisuje aspekt produkcyjny filmu i serialu (wysokość budżetu i obsadę), kampanię marketingową im towarzyszącą oraz wykorzystane w nich rozwiązania fabularne i estetyczne, osadzając je w kontekście ekonomicznej sytuacji polskiej kinematografii po roku 1989. Wskazuje, w jaki sposób czynniki zewnętrzne warunkowały obraną strategię adaptacyjną i konkretne modyfikacje w fabule literackiego pierwowzoru.