Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Media (w) komunikacji (społecznej)
(Wydawnictwo LIBRON, 2017) Płuchowska, Dorota; Uniwersytet Wrocławski
Artykuł zajmuje się funkcją mediów w społeczeństwie i ujmuje je w szerokiej systemowoteoretycznej perspektywie jako zdobycze społeczeństwa, które to społeczeństwo równocześnie warunkują. Wychodzi z założenia, że komunikacja społeczna nie możne się obejść bez mediów (bez mediów jej nie ma i odwrotnie), a zatem jest zawsze „medialna”. Celem artykułu jest wskazanie na wieloaspektowość znaczeniową pojęcia medium/media, a przy tym na wielość funkcji i dokonań mediów względem systemów społecznych. Chodzi o podkreślenie, że badanie mediów w komunikacji społecznej wychodzi dalece poza pojęcie mediów masowych, o czym z reguły zapominają medioznawcy. Nie znaczy to, że nie eksplorują oni mediów innych niż masowe,jednak nie ujmują ich jako warunku funkcjonowania i funkcjonalności komunikacji społecznej.
Item
Paradoksy komunikacji w ramach doradztwa w ujęciu teorii systemów
(Wydawnictwo LIBRON, 2014) Płuchowska, Dorota; Uniwersytet Wrocławski
Artykuł podejmuje próbę ujęcia doradztwa z perspektywy konstruktywistycznej teorii systemów społecznych. Wychodząc od pytania, co generuje społeczną potrzebę i co napędza popyt na tę formę komunikacji, analizuje wypracowane na przestrzeni lat różne koncepcje doradztwa, dzieląc istniejące podejścia na klasyczne, chronologicznie wcześniejsze i przez dziesiątki lat determinujące postrzeganie i definiowanie doradztwa, oraz nowsze, systemowe, rozwijające się od lat 80. XX wieku. Podział ten, odwołujący się do różnic w pojmowaniu rzeczywistości organizacji (i w ogóle systemów społecznych), które oscylują między rozumieniem mechanistycznym (trywialne maszyny) a systemowym (autopoietyczne systemy), pozwala wyeksponować i uzasadnić zmianę paradygmatu w teorii i praktyce doradztwa. Odpowiada ona na potrzebę rozszerzenia pojmowania doradztwa w ramach wyłącznie kategorii eksperckich o doradztwo oparte na myśleniu systemowym, które pozwala adekwatniej doradzwać w warunkach kontyngencji i generowanej przez nią niepewności. Przytoczone przykłady paradoksów komunikacji w ramach doradztwa miały pokazać, co może doradca i na czym polega sztuka doradzania, czyli projektowania komunikacji w i zarządzać płynną nowoczesności.