OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22936 archived items

Recent Submissions

Item
Człowiek i relacje interpersonalne w kontekście technologii telekomunikacyjnej oraz ich wizualizacja w reklamie – obserwacja nowej (niesympatycznej) normalności
(Wydawnictwo LIBRON, 2016) Siemes, Annette; Uniwersytet Wrocławski
Artykuł przedstawia analizę szerszego zagadnienia na podstawie podsumowania wyników z badań oraz analitycznego przeglądu materiałów wizualnych. Tematem jest rola technologii i urządzeń medialnych, zwłaszcza telefonów mobilnych i, w ostatnim czasie, tzw. smartfonów, w życiu codziennym człowieka oraz idące za tym konsekwencje na poziomie komunikacji i społeczeństwa. Problem badawczy dotyczy konceptualizacji relacji indywiduum-społeczeństwo w kontekście technologii. W ostatnim czasie obserwować można bowiem pewną zmianę form wizualizacji relacji interpersonalnych oraz relacji jednostki z technologią w reklamach, która świadczy o tym, że technologia ta przekształca relacje społeczne i socjalność. Tekst daje krótki zarys problematyki oraz najważniejszych tendencji w wynikach moich dotychczasowych badań. Następnie dynamika zmian zostaje zanalizowana i zrekonstruowana na podstawie szczegółowej analizy materiałów wizualnych z zakresu reklamy i komunikacji firm i marek (przeważnie billboardy). Konsekwencje obserwowanych zmian dla kształtowania rzeczywistości społecznej poddaję szerszej refleksji w końcowej części tekstu.
Item
Koniec popkultury? Kultura popularna – diagnozowana przez studentów
(Wydawnictwo LIBRON, 2017) Siemes, Annette; Uniwersytet Wrocławski
Zarówno popkultura, jak i kultura popularna (jako szersze pojęcie), wydają się dzisiaj być tak wszechobejmujące, że prawie niemożliwe staje się ich określenie w ramach standardów naukowych, a nie jedynie w ramach metafor lub w postaci opisu konkretnych przykładów. Przedstawione w artykule badanie dotyczyło pytania, czy oraz w jakim stopniu pojęcie kultury popularnej wciąż stanowi adekwatną kategorię opisu dla aktualnych trendów i zjawisk na obszarze kultury. W empirycznie zorientowanej perspektywie nauki o komunikacji, ogólna charakterystyka zjawiska polega na swobodnym mieszaniu znaków i symboli pochodzących z różnych subkultur i dyskursów oraz ich przeniesieniu na poziom interdyskursu (potocznie mówiąc – mainstreamu), co niekiedy powoduje sprzeczności na poziomie semantyki. Ale jak zjawisko popkultury przedstawia się z perspektywy studentów, stanowiących kiedyś jedną z najbardziej wpływowych grup społecznych w ramach rozwoju popkultury? Celem badania była rekonstrukcja obszaru kultury popularnej ze względu na jego semantykę oraz jako wielkość komunikacyjną.
Item
Pop- i subkulturowa symbolika w reklamie – próba zastosowania kategorii analizy
(Wydawnictwo LIBRON, 2017) Siemes, Annette; Uniwersytet Wrocławski
Artykuł zajmuje się obserwacją form i efektów przejęcia symboliki subkulturowej w interdyskursie. Swobodne mieszanie znaków i symboli pochodzących z różnych subkultur i dyskursów oraz ich przeniesienie na poziom interdyskursu można uznać jako jedną z istotnych cech popkultury. Zjawisko wykorzystania symboliki pop- i subkulturowej w reklamie idzie w parze z przekształceniem semantyki używanych znaków. Na podstawie krótkich rozważań teoretycznych został zanalizowany korpus reklam billboardowych, zbieranych przeważnie na terenie Wrocławia/Polski w latach 2010-2016. Celem analizy była identyfikacja i określenie zabiegów, typów wykorzystania pop- i subkulturowej symboliki w reklamie, które mogłyby stanowić podstawę dla dalszych projektów badawczych. Wyróżnione typy manifestowania się symboliki pop- i subkulturowej zostają omówione za pomocą egzemplifikacji z korpusu.
Item
To (nie) dom? Komentarze do architektury domów na forach internetowych. Badanie tekstów o projektach architektury użytkowej
(Wydawnictwo LIBRON, 2012) Siemes, Annette; Uniwersytet Wrocławski
Artykuł prezentuje kolejny etap projektu badawczego, który na podstawie pierwszego pilotażowego badania rozwinął się w stronę badania szerszego tematu asymilacji rzeczy nienormalnych w komunikacji. Jako przykładowa scena, na której przebiegają odpowiednie komunikacje, wybrane zostało forum internetowe dotyczące architektury i komentowane tam projekty architektury nowoczesnej. Badanie analizuje umieszczone przez użytkowników i gości forum komentarze na temat projektów domów mieszkalnych przedstawionych tam jako nowoczesne, niezwykłe itp. Badanie służyło nie tylko sprawdzeniu i rozwinięciu wypracowanych już wymiarów i kategorii na szerszej podstawie materiałowej, lecz też analizie problemu, jak w procesie komunikacji wytwarzane są obszary „własnego“ vs. czegoś „innego“ oraz na jakich obszarach i w jaki sposób to, co uznawane jest za „normalne“, odgraniczone jest od nienormalnego. Chodzi zatem też o szerszy temat tożsamości i autowizerunku kulturowego w odniesieniu do architektury oraz o strategie i sposoby jego negocjowania w komunikacji. Projekt jednocześnie stanowi próbę zastosowania podejścia jakościowego w badaniach komunikacji, pracując jednak na szerszym korpusie i wykorzystając również techniki ilościowe.
Item
Zdrowie jako motyw procedur normalizacyjnych w komunikacji – perspektywy badawcze na podstawie analizy egzemplifikacji
(Wydawnictwo LIBRON, 2016) Siemes, Annette; Uniwersytet Wrocławski
Celem artykułu jest wskazanie możliwości wielopoziomowej analizy tego, w jaki sposób zdrowie jest konstruowane komunikacyjnie i jak badania mogą pomóc przy identyfikacji środków i zabiegów używanych dla ustalenia granic normalności odnośnie zdrowia. Oznacza to, że odpowiednio skonstruowane badania empiryczne mogą nie tylko służyć stwierdzeniu aktualnej wersji tego konstruktu, lecz jednocześnie wyjaśnić, jak granice normalności tego (lub dowolnego innego) tematu komunikacji są modyfikowane i negocjowane w aktualnych kontekstach społeczno-historycznych oraz medialnych. Tekst pokazuje najpierw przegląd różnych możliwych perspektyw dla badań, wyróżniając formy i możliwości zastosowania czy manifestacji pojęcia zdrowia w komunikacji, badając następnie na podstawie materiałów empirycznych (reklamy i teksty medialne) zdrowie jako temat oraz jako pośredni motyw regulujący komunikacje w funkcji konceptu oraz wiążące się z tym procedury normalizacyjne w komunikacji.