OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23110 archived items

Recent Submissions

Item
Sfilmuję ci bajeczkę… Pornograficzne adaptacje baśni na przykładzie Czerwonego Kapturka
(Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej "Trickster", 2015) Kowalczyk, Kamila; Uniwersytet Wrocławski
Poniższy artykuł ma na celu odczytanie i zinterpretowanie mechanizmów adaptowania tekstu kultury tradycyjnej – baśni – na potrzeby kina pornograficznego oraz wyjaśnienie, w jakim celu powstają tego rodzaju produkcje. Autorka ukazuje ponadto przykłady baśniowych renarracji w różnych tekstach kultury, co stanowi dowód tego, że baśń jest utworem, który może być opowiedziany na wiele sposobów, konwencji i stylistyk. Zwraca uwagę również na to, iż obecność treści pornograficznych w baśniach nie jest pomysłem kultury współczesnej, bowiem elementy te są nieodłącznym składnikiem kultury słowa, a co za tym idzie, również kultury tradycyjnej. Pornograficzne adaptacje baśni mogą zatem stanowić przykład specyficznego powrotu do baśniowych – niecenzurowanych i nieułagodzonych – narracji.
Item
Obrazy grozy w filmowych renarracjach baśni Grimmów
(Zakład Badań nad Kulturą Artystyczną Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Kowalczyk, Kamila; Uniwersytet Wrocławski
Celem artykułu jest przedstawienie sposobów reinterpretacji baśni ze zbioru Kinder- und Hausmärchen Wilhelma i Jakuba Grimmów w kulturze popularnej. Autorka skupia uwagę na obrazach grozy, powstałych na kanwie klasycznych baśni oraz stara się wskazać różnice pomiędzy grozą ludową, a tą, która występuje w popkulturowych adaptacjach Grimmowskich historii. Ponadto omówione zostało zjawisko komercjalizacji baśni Grimmów oraz ich fenomen w kulturze popularnej, objawiający się w wielu renarracjach i reinterpretacjach. Dzięki takiemu ujęciu zauważyć można przemiany baśni na poszczególnych etapach: od Volksmärchen przez Kindermärchen aż po Popkulturmärchen.