OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22936 archived items

Recent Submissions

Item
Stosunek wobec piractwa jako wyznacznik postaw prosumenckich przedstawicieli polskiej branży rozrywkowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2015) Siuda, Piotr; Troszyński, Marek; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych w Warszawie
Item
Socjologiczna interpretacja zjawiska celebrities
(Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011) Siuda, Piotr; Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Artykuł jest rekapitulacją socjologicznych rozważań na temat celebrytów, jak również wskazaniem, że zjawiskiem gwiazd warto się zajmować oraz że poruszać można w jego kontekście wiele zagadnień. Tekst stanowi drogowskaz dla dalszych badań. W pracy analizuje się powiązania zjawiska celebrities z różnymi socjologicznymi obszarami badawczymi (sfera publiczna, władza, zmiana społeczna, tożsamość, religia, polityka). Ukazane są również różne rodzaje możliwych podejść do celebrytów. Z jednej strony możliwe jest negatywne na nich patrzenie (stanowisko patologiczne), z drugiej patrzenie pozytywne (stanowisko utowarowienia). Obydwa podejścia, mimo że przeciwstawne, traktują gwiazdy jako element społecznego i kulturowego krajobrazu, który bardzo mocno wiąże się z dominującą dzisiaj ideologią konsumpcjonistyczną. Według obu stanowisk celebrities mają duże znaczenie dla funkcjonowania społeczeństwa i kultury. Podkreśleniu owego znaczenia ma służyć tekst. Ponieważ gwiazdy są ważne, równie istotne jest ich analizowanie. Przed badaczami otwiera się niezwykle interesujące pole badawcze, któremu należy się eksponowane miejsce w ramach dyscypliny socjologicznej.
Item
Przestrzeń pozytywnego „zdezoganizowania”, czyli popkulturowo-internetowy obszar edukacji nieformalnej
(Instytut Kultury Miejskiej, 2012) Siuda, Piotr; Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Item
Homogenizacja i amerykanizacja globalnej popkultury
(Uniwersytet Wrocławski, 2011) Siuda, Piotr; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Cultural globalization is a process that can be conceptualized differently. The perspective proposed by the author is based on an analysis of the functioning of cultural industry and understands it as a profit-oriented production of pop-culture spreading from the United States to the poorer countries. With this comes the assumption that USA has achieved a hegemonic position in terms of the production of global culture. A majority of “global” scientific texts also comes from the US since they are produced within corporations which possess American financial capital, this being the source of various industrial practices and quality standards.
Item
Cool czy nie cool, czyli jaka jest amerykańska kultura popularna?
(Austrian Association of American Studies, 2012) Siuda, Piotr; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy