OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22792 archived items

Recent Submissions

Item
O potrzebie odkrycia trzeciej drogi w badaniach prosumpcji
(Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2015) Siuda, Piotr; Żaglewski, Tomasz; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Item
Japonizacja. Anime i jego polscy fani
(Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014) Siuda, Piotr; Koralewska, Anna; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Item
Elita popkulturowego dostępu: Fanowski odbiór popkultury w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej jako sprzeciw wobec systemu politycznego – przykład fandomu science-fiction
(Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013) Siuda, Piotr; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Artykuł wskazuje, że analizując fanów tekstów kultury popularnej, warto zwrócić się w kierunku zaniedbywanym przez fan studies. Chodzi o potraktowanie praktyk wielbicieli w kategoriach oporu wobec ustroju politycznego danego państwa – takie rozważania są szczególnie istotne w kontekście społeczności fanowskich funkcjonujących w krajach niedemokratycznych. Autor opisał warunki odbioru tekstów popkulturowych w Polsce w czasie komunizmu. To właśnie w tym okresie dostęp do owych przekazów był bardzo ograniczony, co spowodowało, że paradoksalnie w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej kultura popularna działała na zasadach tradycyjnie rozumianej kultury wysokiej (highbrow culture). Miłośnicy byli elitą z ponadprzeciętnymi kulturowymi kompetencjami, które znacznie odróżniały ich od „zwykłych” konsumentów. Ponieważ fani starali się uzyskać dostęp do reglamentowanych dóbr kulturowych, ich recepcję należy uznać za symboliczny sprzeciw wobec oficjalnej polityki krajowej. Było to przeciwstawianie się bardzo specyficzne, bowiem wynikające nie tyle z obcowania z tekstami popkultury, ale z dążenia do ich zdobycia. W artykule jest to pokazane na przykładzie wielbicieli gatunku science-fiction – mechanizmy sterujące ich wspólnotą odkryte zostały za pomocą analizy treści magazynu literackiego „Fantastyka” z lat 1982-1989.
Item
Prosumpcjonizm pop-przemysłów. Analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozrywkowej
(Collegium Civitas Press, 2013) Siuda, Piotr; Bomba, Radosław; Kamińska, Magdalena; Stunża, Grzegorz D.; Szylar, Anna; Troszyński, Marek; Żaglewski, Tomasz
W jaki sposób polscy producenci popkultury podchodzą do jej marketingu? Czy naśladują pod tym względem zachodnie koncerny medialne? Czy w Polsce kultura popularna jest dla producenta okazją do zaangażowania konsumenta w proces twórczy? Czy nabywca staje się prosumentem, to znaczy, czy aktywie uczestniczy w promowaniu i produkowaniu danej marki medialnej? Na te i inne pytania odpowiada raport „Prosumpcjonizm pop-przemysłów. Analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozrywkowej” (grant Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie Obserwatorium kultury).
Item
Granice kreatywności. Dyskurs dotyczący postaci typu mary sue w amatorskiej twórczości literackiej a reguły funkcjonowania społeczności fanowskich
(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2013) Siuda, Piotr; Jankowiak, Daria; Krawczyk, Stanisław; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu; Uniwersytet Warszawski
Some participants of popular culture do not confine themselves to a one-time contact with a favorite book or movie. Instead, they return to fictional worlds, creating literary texts based on original works and sharing these texts with other followers of the same pop-products. A number of these fan-made pieces contain idealized characters whose mentalities tend to be very similar to the personalities of their creators. Such characters, who are known under the name of Mary Sue, frequently become an object of harsh criticism all kinds of fan communities – most importantly, the rule of staying faithful to the object of one’s passion, that is, to the worlds created by professional authors. Apart from that, the paper demonstrates a concise discussion of the strong and weak points of the method employed on the readers’ part. The paper presents various forms of so strong a negative reaction and describes its possible causes, basing on the analysis of a discourse created by the users of Mirriel Literary Forum (a message board which attracts people who are interested in amateurs’ literary pieces). The main goal of the paper is to demonstrate how the information obtained in discourse analysis may shed new light on the rules which govern the lives of all kinds of fan communities – most importantly, the rule of staying faithful to the object of one’s passion, that is, to the worlds created by professional authors. Apart from that, the paper demonstrates a concise discussion of the strong and weak points of the method employed.